Bakgrunden till den nya värdighetsgarantin är att det 2011 infördes en nationell värdegrund i socialtjänstlagen. Där betonas att äldre personer ska få leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. I november gavs så uppdraget till sektorchefen för vård och omsorg Teresa Svensson att ta fram förslag på hur en värdighetsgaranti i Söderköpings kommun kunde se ut.
På fredagen presenterades den vid årsskiftet implementerade värdighetsgarantin av Teresa Svensson samt Inga-Lill Östlund (FP), socialnämndens ordförande.
– Det står klart att befolkningen blir äldre och en äldre befolkning ställer ökade krav. Det här med värdighet handlar ju mycket om bemötande, betonar Inga-Lill Östlund och tillägger att det i Söderköpings kommun kommer att finnas 90 procent flerän idag som är 85 år eller äldre till 2030.
Ökade krav– Den här garantin här ger brukarna möjlighet att påverka sin vård och omsorg med det är klart att det också ställer ökade krav på de som jobbar inom detta område, säger Teresa Svensson som tillägger att detta med värdighetsgaranti inte är något lagkrav men att kommunen beslutat att man ändå vill införa det.
Man har alltså jobbat fram denna garanti i en arbetsgrupp bestående av representanter från PRO och SPF samt undersköterskor, en sjuksköterska och en enhetschef. Denna arbetsgrupp har också tagit in erfarenheter från andra kommuner som infört liknande garantier, till exempel Norrköping.
AnhörigstödetDet ska fungera på så sätt att den äldre ska ha en kontaktman på boendet och vara garanterad samtal varje månad. Om man är missnöjd ska det hela hanteras av någon av de två anställda på anhörigstödet.
– Vi tyckte att det var viktigt att det här hanteras av personer som inte jobbar inom omsorgen, de på anhörigstödet är utbildade i samtalsmetodik och kommer att tillsammans med den missnöjda brukaren göra upp en handlingsplan. Man tar därefter kontakt med enhetschefen på den aktuella enheten tillsammans och dessutom ska en uppföljning ske inom en månad, berättar Teresa Svensson.
Meningsfull tillvaro– Bor man på ett särskilt boende är det sällan den tillvaro man kanske skulle ha önskat men det bästa det kan vara, då är det viktigt att göra tillvaron så meningsfull och bra som möjligt för brukarna. Vi vill på det här sättet fånga upp missnöje tidigt och agera snabbt, betonar Inga-Lill Östlund.
En broschyr om värdighetsgarantin har tagits fram av kommunen och den kommer att finnas tillgänglig på alla enheter, hemtjänsten, pensionärsföreningar och så på Stinsen. Garantin kommer att utvärderas och revideras i oktober 2014.
Patrik Selsfors