Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Utredning om handeln

Det pågår en utredning om hur handeln påverkas av förbifarten. En annan utredning tyder på att 2/3-delar av dagens trafik kommer att fortsätta trafikera Erik Dahlbergsgatan

Den nya sträckningen av E22 förbi Söderköping finns med i den nationella transportplanen 
för 2014-2025 med planerad byggstart 2017-2018.

Den nya sträckningen av E22 förbi Söderköping finns med i den nationella transportplanen för 2014-2025 med planerad byggstart 2017-2018.

Foto:

SÖDERKÖPING2014-11-20 13:11

Den 2 december bjuds företagare och näringsliv i Söderköping in angående den handelsutredning HUI research gör.

– Vi hade ett möte med killarna från HUI för ett par veckor sedan där vi gick igenom näringslivet i staden och gick runt med dem. Sedan har de gått runt och pratat med folk på plats, säger Barbro Mellqvist, näringslivssamordnare.

De frågeställningar utredningen ska ge svar på är bland annat hur handelns förutsättningar påverkas av konkurrens från omkringliggande kommuner samt var det är mest gynnsamt att bedriva handel vid den nya dragningen av E22. Utredningen ska också beskriva hur attraktiviteten i stadskärnan och staden kan ökas på olika sätt.

På mötet den 2 december bjuds näringslivet in för information och dialog angående utredningen.

– Vecka 50 kommer sedan en preliminär slutrapport men den slutliga avrapporteringen sker först den 21 januari, berättar Barbro Mellqvist som ser ett stort intresse hos kommunens näringsidkare för denna fråga.

– Det har ju varit 100-tals intresserade på de möten vi har haft så det måste man säga.

Farhågorna angående hur förbifarten ska slå mot handeln varierar lite beroende på bransch.

– Man har lite olika förutsättningar, vid Norrport finns mest sällandaglighandel medan Fix-området har mer av dagligvaruhandel. Vi måste fråga oss vilken styrka vi har i den här staden och stärka ännu mer. Sedan kanske det finns de som skulle vinna på att lokalisera sig vid någon av de tre planerade avfarterna till centrum, säger Barbro Mellqvist.

Men trafiken genom centrum kan komma att minska mindre än vad många kanske tror, även efter en förbifart.

– Parallellt med handelsanalysen pågår en trafikutredning och enligt en uppskattning där kommer 2/3-delar av nuvarande trafik att ha målpunkter inom staden och trafikera Erik Dahlbergsgatan även när förbifarten är byggd, säger Barbro Mellqvist som ser fram emot att ta del av handelsutredningen.

– Efter att denna presenteras i vecka 4 ska vi naturligtvis fortsätta att arbeta i olika samarbeten utifrån resultatet.

På mötet den 2 december kommer företrädare för HUI samt berörda tjänstemän från kommunen att finnas på plats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om