Det är en vacker vårdag när Kanalbolaget och Ramböll (som har hand om byggledningen) på torsdagen har bjudit in allmänheten till det pågående bygget vid slussen mitt i Söderköpings kanalhamn. Klockan är strax efter två och en hel del människor har samlats för att få en kopp kaffe och för att ställa frågor om det som nu är en reguljär byggarbetsplats.
En av dem som är på plats och redo att berätta om vad som pågår är Fredrick Strand från projektledningen i Ramböll, det företag som undersökt platsen och har hand om byggledningen på uppdrag av kanalbolaget.
– Orsaken till den här insatsen är att vattnet läckt under slussen och det har lett till att grunden underminerats. Nu pågår jetinjektering i marken, berättar Fredrich Strand och utvecklar:
– Vi borrar ner till åtta meters djup med tio centimeters diameter. Sedan fylls betong på under högt tryck och kvar blir en betongpelare på cirka en meters diameter.
Sammanlagt kommer 150 sådana pelare att bilda som en tät betongvägg för att hindra vattnet från att sippra under slussporten. Och arbetet fortlöper enligt planen – en plan vars marginaler inte varit så stora inför kanalens öppnande den 6 maj.
– Vi räknar med att vara ur kanalen den 13 april, till påsk ska pelarna vara färdigborrade och efter påsk avvecklas arbetsplatsen och så ska det hela återställas, säger Fredrich Strand.
Och det finns en hel del att återställa, man har bland annat byggt en tillfartsväg ner i kanalen så att tunga fordon kan komma ner. En intressant detalj är den tillfälliga bro som man uppfört över kanalen för att kunna köra över borrmaskinen.
– Den är gjord av cellplastblock, vi fick inte fylla upp med kross för tyngdens skull så istället har vi alltså lagt cellplastblock som grund. De klarar den 20 ton tunga borrmaskinen med bra marginal, upplyser Fredrich Strand.
VD:n för Göta kanalbolag AB Anders Donlau är också på plats och verkar inte vara alltför orolig för tidsplanen.
– Det här är ju det största arbete vi gjort och är ganska avancerat. Vi vill släppa på vattnet den 15 april eftersom vi behöver de veckorna innan den officiella öppningen för att testa anläggningen, säger Anders Donlau.
Om en knapp månad ska alltså allt vara återställt och vatten åter fylla Göta kanal. Det kan vara svårt att föreställa sig när man tittar ut över det pågående arbetet.