Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Storgatan anno 1960

Hela Storgatan i Söderköping byggs nu upp i skala 1:87 så som den såg ut år 1960. Skaparen Lasse Lindh har en del hus kvar att göra innan sommarens utställning.

Koncentrerad. Nu jobbar han med att få klart Djurbergska gården (Gamla NT-huset).

Koncentrerad. Nu jobbar han med att få klart Djurbergska gården (Gamla NT-huset).

Foto: mikael strand

SÖDERKÖPING2016-01-28 10:30

Det pågår byggarbeten i det lilla i Stadshistoriska muséets lokaler på Gamla Skolgatan. Här sitter Lars Lindh och bygger upp en välbekant men ändå lite främmande miljö på ett bord: nämligen Storgatan anno 1960 – en tidpunkt då detta fortfarande var genomfartsleden i Söderköping.

– Det var ju lika brett som nu, fem och en halv meter på smalaste stället med lastbilar som var två och en halv meter breda som möttes. När jag som barn gick på Storgatan med mamma fick jag dra åt mig fötterna när lastbilar kom åkande, minns Lasse Lindh.

Det första huset han byggde var "Ragnars korvkiosk" efter en bildförlaga men det han betraktar som sitt mästerverk (hittills) är modellen av den gamla – nu rivna – serveringsvillan. Han har också tidigare byggt en modell av Söderköpings bokhandel.

– Det är lite kul, i bokhandeln finns nu en modell av bokhandeln som också är byggd i bokhandeln, säger Lasse Lindh och tillägger att han gav den modellen till Anders Karlin på Söderköpings bokhandel eftersom man firade 200-årsjubileum 2015.

Allt är byggt i skala 1:87 – eller H0 som den också kallas – den vanligaste skalan för modelljärnvägar som Märklin och Fleischman. Det innebär att det är enklare att skaffa skalenliga bilar, cyklar, människor och andra tillbehör som kan finnas i välsorterade hobbyaffärer.

– Kommunen skrev ut stadskartan från denna tid i rätt skala så jag bygger upp husen utfrån den med rätt proportioner, berättar Lasse Lindh som börjar med att sätta ut en husskelett i stadsmiljön, sedan rättar han till den vartefter tills den stämmer med omgivningen.

– Det tar kanske en månad att bygga ett hus, jag jobbar ju på lediga stunder.

Han använder sig av lim, papp, trä, lexanplast och annat för att bygga de små husen som blir förvånansvärt stabila och trogna sina förlagor – oftast jobbar han utifrån foton när det gäller hus som inte längre finns, annars går han helt enkelt och tittar och mäter på husen för att få det rätt i detaljerna.

Har du något drömprojekt du skulle vilja bygga?

– Husen som försvunnit. Till exempel Brunnsvillorna och det gamla badhuset som låg mittemot Brunnslasarettet; epidemisjukhuset som låg mellan Djurbergs och kreatursvallen, det revs på 1970-talet, säger Lasse Lindh.

Lasse Lindh har fortfarande ett antal hus att färdigställa innan utställningen öppnar den 1 juni, dagen då muséet slår upp portarna för sommarsäsongen. Då ska man också hålla en formell vernissage för utställningen som består av fler element men som utgår från Storgatan: "Stadshistoriskt smörgåsbord" är namnet och den ska stå till och med 2017.

Storgatan

Den gata (numera gågata) som går mellan Rådhustorget och Hagatorget.

Vid platsen där Rådhustorget ligger (där Storån och Lillån möts) växte en handelsplats fram som byggdes ut till stad runt år 1200.

Staden anlades cirka 1210 runt Rådhustorget med Storgatan, Hamngatan och Vintervadsgatan som huvudgator

Gatunätet har till största delen kvar sin medeltida struktur och sträckning.

Storgatan fungerade som genomfartsled fram till 1962, därefter och fram till dags dato har Erik Dahlbersgatan fungerat som genomfart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om