Skolverket betalar i år ut nästan 2,3 miljarder kronor till kommuner och friskolor i det som kallas lågstadiesatsningen och fritidshemssatsningen. Syftet är att fler lärare och annan personal ska kunna anställas på lågstadiet och i förskoleklasser. Söderköpings kommun har valt att anställa fem läspedagoger, 4,8 tjänster, för att satsa extra på läsundervisning i förskoleklass, och framför allt i årskurs ett till tre.
– Det är en förstärkning helt utöver ordinarie lärare som vi har gjort, och det är för att vi tycker att det är så himla viktigt att alla kommer igång och läser så fort som det bara går, säger Kristin Österström, utvecklingsledare på barn- och utbildningskontoret.
Satsningen har pågått sen bidraget började delas ut för tre år sen, men än så länge kan man inte redogöra för några konkreta resultat för hur läsningen har utvecklats bland barnen.
– Läsresultaten i kommunen är väldigt bra på gruppnivå och på individnivå kan man se att det gjort jättestor skillnad för många barn, säger Kristin Österström.
Läspedagogerna jobbar både individuellt med barnen och på gruppnivå.
– De jobbar också mycket med att väcka läsintresse och att motivera dem, de tar hjälp av skolbiblioteken för att alla barn ska hitta böcker de tycker om.
Pedagogerna har också ansvar för en typ av lässkola som riktar sig till de yngsta barnen och pågår den första och sista veckan på sommarlovet.
– Ett nyckelord är att man gör saker intensivt. Att det inte är läsning 20 minuter i veckan, utan varje dag i sex veckor kanske. Så att barnen känner att: Nu kan ju jag!
Syftet med bidraget är alltså att öka lärartätheten och tittar man på Skolverkets statistik är det något fler elever per lärare här jämfört med riksgenomsnittet. 13,3 elever att jämföra med 11,8 i riket. Per-Arne Sterner, chef för barn- och utbildningsförvaltningen, menar att det är viktigare att titta på elevernas resultat än på lärartätheten.
– Bevisligen är lärarna vi har väldigt duktiga för vi har väldigt höga resultat bland de elever som går ut nian.
I jämförelser som mäter satsad peng kontra resultat placerar sig Söderköpings kommun högt. KKIK, rapporten Kommunens kvalitet i korthet som görs av SKL, placerar kommunen på plats 23 av landets alla kommuner vad gäller att få ut mycket för pengarna.
– Det är bra att ha så många anställda lärare som möjligt men det finns också många andra pedagoger som ska vägas in. Jag är stolt över våra resultat, säger Per-Arne Sterner.
Även fritidshemmen får ett tillskott i kassan från Skolverket, men betydligt mindre pengar. Det handlar om drygt 680 000 kronor i Söderköping. De pengarna kommer att gå till att utveckla verksamheten på fritids.
För barn- och utbildningsnämnden, som vid årets slut väntas gå 6,9 miljoner back, är statsbidraget välkommet.
– Det är glädjande att vi fått pengarna så att vi kan bibehålla och utveckla kvaliteten vi har i verksamheten, säger Kjell Eriksson (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.