Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spel under utveckling

Ramunderskolan är pilotskola i utvecklandet av det pedagogiska dataspelet ”Cloud island”. Årskurs 8A gav sig på måndagen med entusiasm in i onlinespelets värld.

Support. Nellie Elmeborn i 8A får hjälp att logga in av spelutvecklaren Fredrik Aldenmark.

Support. Nellie Elmeborn i 8A får hjälp att logga in av spelutvecklaren Fredrik Aldenmark.

Foto: Patrik Selsfors

SÖDERKÖPING2015-10-19 12:00

Fredrik Aldenmark jobbade förut som lärare på Viktoriaskolan i Norrköping och började fundera på hur dataspel skulle kunna användas i undervisningen. Nu är han vd i Skövdebaserade företaget Ludosity learning och står i startgroparna för att introducera det pedagogiska dataspelet ”Cloud island”.

– Vi befinner oss i utvecklingsfasen och då vill vi ha elever som kan ge feedback, säger Fredrik Aldenmark som nu alltså testar spelets olika funktioner och ändrar om mellan de olika lektionerna.

Det är Ramunderskolans åttondeklassare som får agera försökspersoner och på måndagen ska 8 A logga in i spelet och skaffa en karaktär, därefter får de utforska världen efter eget huvud.

– Ni ska inte fråga mig, jag tänker inte berätta utan vill se vad ni gör, upplyser Fredrik för klassen som tar sig an uppgiften med stor entusiasm.

Vid en bänk sitter eleven Nellie Elmeborn som just har loggat in och börjat gå runt och undersöka världen.

– Det verkar roligt, jag gillar att bygga och sånt men det är lite svårt i början när man inte spelat det förut, säger hon och vandrar runt med sin karaktär, då och då stöter hon på kompisarnas figurer som hon kan interagera med.

Det är alltså ett online-spel där man samarbetar för vissa uppgifter, andra utför man själv. Varje klass hamnar på en ö där man ska bygga upp ett samhälle, vilket är själva plattformen, men i denna värld ska det också finnas en mängd småspel som ska svara för det pedagogiska innehållet.

– I denna version finns bara ett av dessa minispel men vi har koncept på 120 stycken som ska integreras i spelet, berättar Fredrik Aldenmark.

En av anledningarna att det är just Ramunderskolan som är pilotskola är att nuvarande rektor Cathrine Jerrhage var rektor på Victoriaskolan i Norrköping när Fredrik Aldenmark var lärare där.

– Det är klart att vi hoppas ju att vi ska kunna använda det här spelet i undervisningen framöver, nu får vi rutiner för det, säger Cathrine Jerrhage som själv testat några av de pedagogiska småspelen.

Det krävs en hel del för att lansera denna sorts spel och kostar dessutom åtskilliga miljoner.

– Vi har tittat på forskning och studier på lärande och jobbat mot kognitionsforskare och andra, säger Fredrik som från idé till marknad räknar med en fyraårsperiod.

– Målet är att ha ett färdigt spel att lansera till nästa läsår.

Det kanske allra viktigaste med ett sådant här spel är att det inte upplevs som "töntigt" av eleverna.

– Nyckeln är ju att de vill spela, det måste vara så bra att de väljer det här spelet eftersom utbudet är så stort men vi har ju bollat mot spelvärlden för att få det så bra som möjligt, berättar Fredrik Aldenmark.

– Mitt mål är att utveckla detta spel så jag sedan kan gå tillbaks och använda det som lärare. Lärare är ju världens bästa jobb.

Spelet

Världen i Cloud Islands fungerar som en social arena där eleverna tillsammans får utforska en ny, mystisk värld och påverka den.

I sig har världen inga direkta läromål. Läromålen tas istället specifikt upp i flertalet moment i form av minispel.

Källa: Ludosity learning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om