Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Slussportar skrotades

Nästan 200 år gammal industrihistoria, försvann från Söderköping på måndagen. Så gamla var två av de slussportar, som lyftes upp ur Göta kanal och kördes bort för att skrotas och ersättas av nya portar till nästa säsong.

Nästan 200 år gamla slussportar lyftes bort ur Göta kanal i centrala Söderköping på måndagen, för att skrotas och ersättas av splitter nya portar.

Nästan 200 år gamla slussportar lyftes bort ur Göta kanal i centrala Söderköping på måndagen, för att skrotas och ersättas av splitter nya portar.

Foto: Sören Boström

SÖDERKÖPING2013-11-18 13:07

– Visst känns det lite fascinerande att tänka sig att ett av de två slussportpar som vi lyfter bort idag, sattes dit på 1840-talet, sa Anders Donlau, vd för Göta kanalbolag, och en av dem som följde arbetet på plats vid slussen i centrala Söderköping.

– Jag kan inte göra så mycket praktiskt, men jag tycker det är spännande att vara på plats och följa såna här stora jobb med många människor och maskiner inblandade. Det är imponerande.

Men även de här portarna har väl varit bortlyfta under årens gång, när man bytte trä i dem?

– Nej, inte just det äldsta portparet här i centrala Söderköping, för förr i tiden lät man gjutjärnsstommarna hänga kvar och bytte ut träet på plats nere i slussen. Orsaken var förstås att det var mycket jobbigare att lyfta bort portarna förr, jämfört med i dag, när vi använder de här stora, moderna lyftkranarna.

Läs mer i tisdagstidningen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om