Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Slussarbete i Kanalhamnen

Nu har arbetena med slussporten i Söderköpings kanalhamn påbörjats. På fredagen förberedde personal och på måndag är reparationerna igång.

Gångbro. Nu förbereds arbetet med att täta slussen i Kanalhamnen. På måndag drar det igång.

Gångbro. Nu förbereds arbetet med att täta slussen i Kanalhamnen. På måndag drar det igång.

Foto: Patrik Selsfors

SÖDERKÖPING2016-02-08 12:00

Det var i slutet av oktober som konsultfirman Ramböll kontrollerade slussen i Kanalhamnen i Söderköping och kunde konstatera att det fanns läckagen som måste åtgärdas. Efter detta har man tagit fram åtgärder och nu ska arbetet igång.

– Det har börjat spärras av och på måndag drar NCC igång, säger Anders Donlau, VD i AB Göta kanalbolag.

Man räknar med att jobbet ska vara klart till den 6 maj när Göta kanal ska öppna för säsongen.

– Men vi kommer att behöva varje minut, det är en väldigt tajt tidsram, berättar Anders Donlau som berättar att förhållandena vid slussen är besvärliga.

– Den ursprungliga slussen sjönk ju på grund av markförhållandena och då fick man flytta den närmare Ramunderberget. Nu finns det tecken på att det är samma sak med den nuvarande.

Arbetet med slussen i Söderköping kommer sammanlagt att gå på ungefär 10 miljoner kronor. En del är att täta botten på slussen, detta arbetet sköts av SM entrepenad.

– Det stora jobbet blir att täta kanalen uppströms om slussen, mot E22. En bit ut i gräset ska vi anlägga en jetpelarvägg. Det innebär att man borrar i marken och trycker ner cement som bildar pelare på omkring 60 centimeter i diameter. Dessa ska placeras omlott och bilda en tät vägg så kanalen blir tät, säger Anders Donlau som tillägger att det kommer att bli omkring 125 borrhål och att inget kommer att synas efter fullbordat arbete.

Ett annat stort jobb drar också igång, nämligen Mariehov.

– Där handlar det om markförstärkningar och det börjar vi också med nu, säger Donlau.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om