– 36 ungdomar är 36 för mycket, säger Lars Ivarsson, projektledare och samordnare på Ramunderskolan.
Siffran avhoppare kan till och med vara ännu högre, då ungdomar som valt en skola i en annan kommun inte är medräknade. För kommunen innebär avhopp från gymnasieskolan ökade kostnader och för individen leder det ofta till arbetslöshet och hälsoproblem. Genom samverkansprojektet #jagmed hoppas man alltså på en förändring. Målet är att inte ha några avhopp från gymnasieskolan och att alla ska genomgått en gymnasieutbildning innan man är 25 år.
Inom projektet jobbar kommunerna lite olika och i Söderköping har man valt att jobba förebyggande i grundskolan för att ge eleverna bättre förutsättningar för att gå ut gymnasiet.
– Vi ska ta det fulla ansvaret för att det här fungerar, och då ska man ha en bra start in i gymnasiet. Vi ska se till eleverna inte ligger efter och att de mår bra, säger Lars Ivarsson.
Främst jobbar personalen med att fortbilda sig inom bemötande, ledarskap och inkludering.
– Jag gjorde djupintervjuer med elever för att hitta vilka faktorer som påverkar deras vardag och hur de mådde, utifrån det bestämde vi att vi ska jobba med bemötande.
– Vi ska bemöta var och en utifrån deras personlighet och sätt att utvecklas.
Söderköping har också satt ett lokalt mål om att pojkarnas meritvärden ska höjas, då de generellt sett har lägre betyg än tjejerna. Redan nu kan man se ett resultat. Mellan höstterminen 2015 och 2016 har skillnaden i meritpoäng gått från 40 till 18.
– Det är ju över tid man måste se det, men det är en indikation på att det har hänt någonting, säger Ivarsson.