På måndagen presenterades Trafikverkets inriktningsunderlag för 2026 - 2037 som lämnades över till regeringen. Planen uppgår till 959 miljarder kronor enligt TT.
Dock menar Trafikverket att det skulle behövas 15 procent i ökad ram, cirka 150 miljarder, för att bibehålla infrastrukturens funktionalitet och klara av allt underhåll.
– Det kommer inte att vara möjligt att inom nuvarande ram rymma både de resurser som krävs för att upprätthålla infrastrukturens funktionalitet och återta visst eftersatt underhåll och genomföra alla investeringarna i nuvarande plan., säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana till TT.
– Man måste förstå att om vi fortsätter med samma investeringstakt, då kommer det att bli utmaningar och då måste man vara beredd att prioritera bland projekten.
Det här har skapat ännu mer oro kring förbifart Söderköping där besked kom i höstas att detta projekt försenas med åtminstone ett år – nu gäller tidigast byggstart 2025 i det projektet. Projektledaren för förbifarten Andreas Eklund menar dock att det här beskedet inte har direkt bäring på förbifartsprojektet.
– De projekten som är bundna är tänkta att byggstarta och förbifarten ligger med i Trafikverkets plan 2025 till 2027, det är det vi planerar för, förklarar Andreas Eklund.
– Vi kommer att skicka in vårt förslag till regeringen under våren. Sedan tar regeringen beslut mot slutet av året, det är då vi vet när vi kan starta.
Andreas Eklund menar att man fått sin budget för kommande år.
– Vi kan ju påverkas av att det inte finns hur mycket pengar som helst men själva byggstarten borde kunna ske under 2025 även om det kanske inte blir full fart hela året, säger Andreas Eklund.
– Det är inte en fråga om utan när förbifartsprojektet blir av. Vi har ju vägplanen som vunnit laga kraft och har fem år på oss att byggstarta den, det här kommer att bli av.
I väntan på regeringens beslut ser man över olika detaljer i projektet.
– Vi tittar över om det finns sätt att bygga antingen en bättre eller en mer kostnadseffektiv anläggning. Sedan påbörjade vi upphandlingen av entreprenörer redan 2021 men den avbröt vi i höstas. Nu behöver vi börja om med en ny upphandling, berättar Andreas Eklund som tillägger att man nu också tittar på mer integrerade arbetssätt som använts i andra länder när det gäller hur entreprenader sköts.