- Det är naturligtvis svårt att uttala sig i det enskilda fallet innan alla fakta finns på bordet, men det reser ett antal frågor, och inte minst aktualiserar det frågan kring hur Barn- och utbildningsnämnden fördelar resurser till barn i behov av särskilt stöd. Det här är tyvärr inte första gången som en förälder berättar för mig om hur stödet inte har nått upp till den nivå föräldarna sett behov av, säger Ravander.
Socialdemokraterna har tagit del av skrivelser i det här fallet och andra och trycker på för att kommunen ska vidta åtgärder.
- Vi i S har redan väckt frågan i Barn- och utbildningsnämnden om en översyn av resursfördelningssystemet och hur resurserna till barn i behov av särskilt stöd fördelas, kommenterar Ravander.
Socialdemokraterna föreslår att kommunen tar tag i fem punkter som kan belysa och klarlägga situationen. Det första är utredningen kring resurserna till barn i behov av särskilt stöd, det andra är att partiet trycker på för att kommunen ska inleda arbetet med att ta fram en kommungemensam värdegrund där bemötandet av exempelvis föräldrar och elever är en viktig del. Partiet vill även att Barn- och utbildningsnämnden ska ta fram en handlingsplan för stödet till barn med ADHD och andra neuropsykiatriska funktionshinder, vilket man föreslår i en motion till fullmäktige, och man trycker även på för mer specialpedagogiskt stöd för alla skolor i Söderköping.
- Den femte punkten är att vi vill undersöka möjligheten att införa ett skolpolitiskt expertråd, med forskare, elever och personal som arbetar i skolan som kan vara ett stöd i omvärldsbevakningen. Det finns mycket forskning på hur skolan ska fungera för att stödja alla barn på bästa sätt, det vill vi ta tillvara och använda för att utveckla skolan i Söderköping. Ställer inte alliansen upp på det så arrangerar vi det i partiets namn istället, avslutar Ravander.