Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Renovering av kanalen pågår

Flera renoveringsarbeten görs i vinter för att förbättra slitna kajer, murar och portar i Göta kanal. Men det är stort slitage på kanalen i Söderköpings kommun.

Det är präktiga stenar som lyfts bort, här ska en ny port sättas dit senare i vinter.

Det är präktiga stenar som lyfts bort, här ska en ny port sättas dit senare i vinter.

Foto: Patrik Selsfors

SÖDERKÖPING2014-11-28 13:34

Vintersäsongen är här och inga båtar syns på Göta kanal men detta betyder knappast att det är lågsäsong för Göta kanal-bolaget. Nu vidtar istället en tid av reparationer och förstärkningsarbeten.

– Vad gäller kanalanläggningarna kommer vi att jobba intensivt med kajerna och säkerställa dessa, berättar Anders Donlau, vd för AB Göta kanalbolag:

– Slitaget på sträckan Norsholm-Söderköping är ganska illa så vi har identifierat de mest akuta platserna och kommer att genomföra förstärkningar där.

I mars i år skedde ett jordskred vid slussen Duvkullen nedre under underhållsarbete där en grävmaskinist lyckades föra sitt fordon undan fara efter att han kände att något höll på att hända. Ett avsnitt av kanalbanken på 30 gånger 50 meter rasade sedan ner i den tomma kanalen.

– Det är ett stadigt pågående arbete med underhåll eftersom det ändå rör sig om en 200 år gammal konstruktion, säger Anders Donlau och gör en liknelse:

– Det är lite som när man lagar rost på en bil, förr eller senare kommer man till den punkt när man frågar sig om det inte är dags att byta hela skärmen. Vi börjar nu närma oss en situation där man måste ta ett rejält tag vad gäller kanalen.

Det kommer att ske en hel del arbeten på den nämnda sträckan, vid slussen Mariehov övre pågår just nu fogning av slussmuren – i detta fall ett arbete som görs väldigt sällan.

– Det är murarna som förskjutit sig och våra duktiga reparatörer har plockat ner dem och bygger om. Detta är kopplat till att markförhållandena i det här området är så instabila, berättar Anders Donlau.

Vid samma sluss kommer också slussportarna att bytas ut längre fram i vinter, de gamla är bortlyfta och de nya tillverkas just nu.

Man kommer även att göra arbeten med slussmurarna på slussarna Carlsborg övre (dubbelsluss) samt Tegelbruket. Förutom detta kommer kajer och vingmurar att renoveras vid Snövelstorp (kaj) samt vid Carlsborgs övre (vingmur). I samband med arbetena kommer vattennivåerna på sträckan Asplången-Mem att variera under hela vintersäsongen.

Göta kanal-säsongen 2015 är planerad att starta den fjärde maj.

Göta kanal

Vattenleden sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar.

Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater.

Sträckan i Söderköpings kommun mellan Duvkullens slussar och Carlsborgs, omfattar åtta slussar med totalt drygt 19 meters fallhöjd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om