Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Portarna öppnade sig

Nu är kanalsäsongen här. På torsdagen öppnades slussarna i Klevbrinkens skeppsdocka för att därmed sjösätta de 21 båtar som stått där under vinterhalvåret.

Handkraft. Håkan Hultkrantz från Kanalbolaget och arrendatorn Henrik Sandberg (närmast) öppnar upp slussen och låter närmare 20 000 kubikmeter vatten strömma in..

Handkraft. Håkan Hultkrantz från Kanalbolaget och arrendatorn Henrik Sandberg (närmast) öppnar upp slussen och låter närmare 20 000 kubikmeter vatten strömma in..

Foto: Patrik Selsfors

SÖDERKÖPING2014-05-10 13:26

En hel del människor har samlats på torsdagen trots den tidiga timmen. Det pågår aktivitet nere i skeppsdockan, en av fyra stöttor tas nämligen bort från varje båt. Henrik Sandberg, den nya arrendatorn för Klevbrinkens skeppsdocka hjälper till.

– Man tar bort en stötta så att båten kan gå fri och få flytkraft när vattnet släpps på.

På plats finns också Håkan Hultkrantz från Göta kanalbolaget AB, han övervakar det hela eftersom det inte bara är att öppna slussportarna till torrdockan hur som helst.

– Vi öppnar upp några luckor i varje sluss ovanför, skulle vi inte göra det skulle vattennivån i kanalen sjunka med 20-25 centimeter när vi släpper på här, det är ju 15 000 till 20 000 kubikmeter vatten som går in i skeppsdockan, berättar Hultkrantz som tillägger att det tar omkring en timme och en kvart att vattenfylla dockan.

På plats finns konstnären Rein Norberg som övervakar sjösättningen av båten Yemaya för sista gången, båten är nämligen såld.

– Den här båten sjösattes 1976 och med den har jag varit i Västindien, Island, Färöarna, Skottland och ännu fler platser, säger Rein som tillägger att det var den sista båten som tillverkades här i skeppsdockan.

– Den byggdes av den legendariske skeppsbyggaren Ingvar Mattsson.

Den nye ägaren till Yemaya, Paul Leffler, tillägger att båten har linjer från den skotske båtkonstruktören Colin Archer som bland annat byggde polarskeppet Fram.

– Den här sommaren ska vi nog mest bekanta oss med båten, kanske blir det Åland, berättar Paul Leffler som seglat långt tidigare, bland annat till Medelhavet.

Nu ska båten ligga några veckor för att träet ska svälla och båten ska bli tät, när vattnet i dockan stiger märker Paul att det läcker in lite men så har den också ju legat torr i ett antal månader.

– Vi drar nog iväg den 23 maj, framöver vill jag nog ha den vid hamn i Roxen av praktiska skäl, säger Paul Leffler som är Linköpingsbo och vill ha båten närmare hemmet.

Sakta fylls vattnet på i torrdockan, snart kan portarna slås upp och Wasa lejon stäva ut och på fredagen öppnas kanalen officiellt. Säsongen är i gång.

Klevbrinken

Vid Klevbrinken byggdes 1827 den tredje och största av Göta kanals skeppsdockor, de övriga ligger i Sjötorp och Motala. Urspungligen var dockan planerad att anläggas öster om Söderköping.

Skeppsdockan tillkom för att i första hand tillgodose skärgårdsflottans behov av reparationsvarv. Den kan fyllas och tappas utan att kanaltrafiken störs. Man har plats för 30 båtar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om