Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nytt nätverk för kvinnliga företagare

Nu finns ett affärsnätverk för kvinnliga företagare i Söderköping. Syftet är att hjälpa varandra med både kompetens, kontakter och kunder.

Kvinnor i centrum. Många av butikerna i centrum drivs av kvinnor. "Vi har extremt mycket duktiga kvinnliga företagare här", säger Mimmi Wahlén Andersson som driver en hår- och skönhetssalong.

Kvinnor i centrum. Många av butikerna i centrum drivs av kvinnor. "Vi har extremt mycket duktiga kvinnliga företagare här", säger Mimmi Wahlén Andersson som driver en hår- och skönhetssalong.

Foto: Louise Åsenheim

Söderköping2018-04-01 20:00

På 90-talet fanns en livfull kvinnlig företagarförening i stan men den lades ner för cirka tio år sen. Nu kan man säga att den återuppstår, men i nytt format. Behovet finns, menar Anne-Louise Kroon, initiativtagare till Cooperate Coffice och kvinnonätverket.

– När jag gjorde förstudien till Coffice ställde jag en del frågor och märkte att många kvinnor inte var intresserade av företagarföreningar. De uttryckte att de inte fick plats att prata om sina frågor och att de inte blev sedda, säger hon.

Och på den vägen är det. Sedan Coffice öppnade i slutet av januari har två träffar hållits och nu är det ett 20-tal kvinnor som ingår i nätverket. En av dem är Mimmi Wahlén Andersson som driver Mimmis Hus, hår & skönhet.

Varför behövs ett kvinnligt nätverk?

– Jag tycker att när det blir riktat på det här sättet blir det lite mer avdramatiserat. Även om vi pratar business och företagande så blir det ingen prestige i det, utan en softare nivå, säger hon.

På mötena ska företagarna kunna bidra med det de är bra på men också tala om vad de behöver hjälp med.

– Många är ju småföretagare och då har man svårt att få tid och råd till vidareutbildning. Ett exempel är att man skulle kunna ta hit en föreläsare som pratar ledarskap.

Men i slutänden är det affärer som är målet med nätverket. Mimmi pratar mycket om vikten av en levande stadskärna.

– Allt handlar ju om kunder, att få folk att stanna kvar i Söderköping och handla. Det som driver oss är ju att vi ska kunna leva på vår verksamhet. Förhoppningen är att vi ska ge varandra stöttning och affärer i det långa loppet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!