Söderköpings kommun har på senare år tagit mått och steg för att via hemsidan utveckla och förenkla medborgares kontakter med kommunen. Som ett exempel kan nämnas att man sedan en tid kunnat lämna medborgarförslag som andra personer kunnat gå in och rösta på – vid ett visst antal röster tas förslaget upp i ansvarig nämnd.
På måndagen lanserades "Mina sidor" som ännu ett steg i detta. Nu finns alla tillgängliga e-tjänster och blanketter tillgängliga på minasidor.soderkoping.se.
– För Söderköpings del innebär det, förutom en helt ny sida för alla e-tjänster och blanketter, att vi kör igång med två nya e-tjänster, säger Veronica Carlsson, Webbansvarig på Söderköpings kommun.
– Från och med idag kommer man att kunna ansluta sig till kommunalt vatten och avlopp samt lämna en intresseanmälan som god man eller förvaltare via en e-tjänst. Dessa ärenden kommer även kunna följas via Mina sidor.
Veronica Carlsson är även kommunens representant i Cesam öst, ett samarbete om just digitalisering och e-tjänster mellan Norrköpings, Mjölbys, Finspångs, Vadstenas, Västerviks och Valdemarsviks kommuner. Målet är att effektivisera arbetet och därigenom skapa bättre service till kommuninvånarna.
– Vi kommer att fortsätta utveckla befintliga och nya e-tjänster utifrån kommuninvånarnas behov. Det här är ytterligare ett steg på vägen mot bättre service, säger Kerstin Westerberg, regional utvecklingsledare i Cesam Öst.