Hur kan Motalas broprotester påverka E 22-an i Söderköping?
– Enligt min kontakt i trafikutskottet beror det på, att Trafikverket räknat med att använda delar av Motalas broavgifter till förbifarten i Söderköping. Dessutom är det tydligen samma problem i Sundsvall, det vill säga en nybyggd bro, där invånarna protesterar mot en broavgift. Och tillsammans med Motalapengarna, riskerar det här att Trafikverket åter tvingas skjuta på byggstarten av E 22 i Söderköping. En byggstart som nyligen framflyttades från 2019 till 2017, men som nu alltså riskerar att flyttas fram igen...
(S)-möteDet här var något, som inte nämndes vid socialdemokraternas möte med trafikplaneraren Peter Linnskog från Trafikverket hos företaget HTC på måndagen. Här deltog även oppositionsrådet Mattias Ravander (S), Anders Ygeman (S), som är ordförande i riksdagens trafikutskott samt riksdagsledamöterna Johan Löfstrand, Louise Malmström, Billy Gustafsson och Anna-Lena Sörenson, alla (S).
Fyrfilig bro– Vi har haft en genomgång över planeringsläget när det gäller E 22, sa Mattias Ravander efter mötet. Och vi har fått en gemensam bild av var Trafikverket och riksdagens trafikutskott står just nu och det handlar om att E 22:s förbifart i Söderköping, börjar byggas 2017 istället för 2019, med en öppningsbar fyrfilig bro ett drygt 100-tal meter väster om den nuvarande E 22-bron. Ett jjobb som sedan tar ett par, tre år att färdigställa.
– Men varken campingen eller den gamla skeppsdockan kommer att beröras av nya brobygget.
Läs mer i tisdagstidningen.