Processen med att överlämna ansvaret för den särskilda kollektivtrafiken, vilken innefattar färdtjänst samt skolskjuts, är i full gång.
Ett avtalsförslag från den regionala kollektivtrafikmyndigheten (TSN) genom AB Östgötatrafiken är framtaget och enligt planen bedöms denna trafik övergå till TSN den 1 juli 2016.
– Myndighetsutövningen, det vill säga tillståndsgivningen för färdtjänst och skolskjuts kommer dock fortfarande att ligga kvar hos kommunen, påpekar Mikael Appelberg, trafiksamordnare på kommunen.
Avtalsförslaget kan komma att ändras, man har vissa synpunkter på tjänstemannanivån, sedan ska beslut tas. Anledningen till förändringen är kort uttryckt: effektiviseringar. Med olika huvudmän har kollektivtrafik, skolskjutsar och färdtjänst kunnat gå nära varandra i tid utan samordning.
– Teoretiskt ska detta leda till att man ska kunna merutnyttja samhällsfinansierade fordon. På detta sätt skulle man öppna möjligheten att samordna resor och kanske till och med öka servicen utan att öka kostnaden, förklarar Mikael Appelberg.
Trots att ändringen ligger ett och ett halvt år fram i tiden är det ändå lite bråttom.
– Eftersom det nuvarande skolskjutsavtalet går ut den 30 juni 2016 och trafiken ska hinna upphandlas så pågår den processen parallellt. Vi vill ha tilldelningsbeslutet klart senast tidig höst i år för att entrepenören ska hinna ställa om och förbereda sig, säger Mikael Appelberg:
– Vi befinner oss lite i trettonde timmen men en fördel i sammanhanget är att vi inte pratar om jättestora volymer, färdtjänsten är organiserad på sex fordon i Söderköping i dag.