Visitor center som var lokaliserat till ett kanalmagasin i kanalhamnen öppnade 2010 men har inte fungerat riktigt som tänkt. I höstas togs så beslutet av kommunstyrelsen att säga upp kanalmagasinet och upphöra med Visitor center.
I år väljer turistbyrån en helt annan lösning.
– Vi kommer att arbeta med mobil turistverksamhet förutom vår ordinarie turistinformation på Stinsen, säger Malin Amér, turismstrateg.
Detta innebär att en person från turistbyrån dagligen kommer att röra sig i staden med information, det hela drar igång midsommar och håller på fram till i mitten av augusti.
– Vi kommer att vara klädda i en blå jacka eller blå t-shirt med Söderköpings logotype och så ett "i" på ryggen för att vara lätta att känna igen, berättar Malin Amér och tillägger att man även kommer att ha tillgång till cykel och en kärra så man kan ha med material.
– Vi vill söka upp besökarna där de finns, på detta sätt blir vi mer flexibla och kan anpassa oss till de aktiviteter som äger rum.
Sex personer kommer att turas om att jobba med detta: de tre året runt-anställda samt tre feriearbetare. Förutom den mobila informatören kommer två personal att vara stationerade i turistinformationen på Stinsen. Minst en gång i veckan kommer man också att finnas ute i Sankt Anna eller någon annanstans utanför tätorten. Förutom detta finns även turistinformationen vid Edgars hus i Sankt Anna, denna drivs av föreningen Sankt Anna-bygden.
Utöver ordinarie verksamhet kommer man att finnas med på tre fasta arrangemang.
– Det blir smygpremiär på det här i samband med Musik & dans på gator och torg den 14 juni, vi kommer också att vara med på Sankt Anna-dagen och slutligen kommer vi att flytta hela turistbyrån till infotältet under Gästabudet i höst, säger Malin Amér.
I år är också första gången man placerar ut fastsatta surfplattor, tio stycken kommer att finnas tillgängliga på olika platser i staden.
– Från dessa kommer besökare att kunna komma åt evenemangskalendern samt vår turisthemsida, berättar Malin Amér.
Hon ser fram mot detta nya koncept med tillförsikt.
– Jag tror att det här kommer att bli roligt, det känns inspirerande och jag tror att vi som turistbyrå kommer att få oss mycket tillgodo också.
Så kom ihåg: spana efter en blå Söderköpingströja i sommar, om ni undrar över något turistrelaterat.