Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kommunen får en ny grafisk profil

Nu inför kommunen en ny logotyp och en ny grafisk profil för allt från trycksaker till stripade bilar. "Vi har fått positiva reaktioner", säger Anneli Lindblom, IT- och kommunikationschef.

Nöjda. "Vi har fått positiva reaktioner både från tjänstemän och politiker", säger Anneli Lindblom, IT- och kommunikationchef. Här tillsammans med Henning Jonsson, kommunikatör.

Nöjda. "Vi har fått positiva reaktioner både från tjänstemän och politiker", säger Anneli Lindblom, IT- och kommunikationchef. Här tillsammans med Henning Jonsson, kommunikatör.

Foto: Louise Åsenheim

Söderköping2017-12-18 18:00

Den senaste loggan är inte äldre än från 2012 men förra hösten observerades ett problem och i februari beslutade politikerna att ett nytt varumärke och en grafisk profil skulle tas fram.

– Det fanns ett platsvarumärke som användes i turistdelen som var svår att förena med kommunloggan. Nu har vi förenat kommunens logotyp med besöks- och evenemangsnäringen, säger Henning Jonsson, kommunikatör.

Det fanns också ett blått hörn som dekor som inte fungerade bra i tryck och som nu har bytts ut mot ett böljande band i nederkant.

– Vi har plockat bort det blåa hörnet och lagt in ett nytt element i blått och grönt. Det ska symbolisera Göta kanal, skärgården och landsbygden, säger Anneli Lindblom.

Kommunvapnet är fortfarande intakt men i stället för att det står Söderköpings kommun under ska det stå Söderköping.se. Tanken är att få fler att gå in på hemsidan som är kommunens kommunikationsnav.

Hur går det med ö:na i webbadressen?

– Det fungerar att skriva ö i adressen, säger Henning Jonsson.

Arbetet som skett i samarbete med en kommunikationsbyrå har kostat cirka 40 000 kronor. Manualen är på 44 sidor och beskriver hur allt kommunmaterial ska se ut, från trycksaker, skyltar och annonser till arbetskläder och stripade bilar. Syftet är att vara enhetlig och konsekvent i kommunikationen.

– Införandet kommer att ske successivt allt eftersom vi gör mallar. Det är viktigt att det här sprids i verksamheterna nu så kunskapen om att det här stödet finns når ut, säger Henning Jonsson.

– Jag är jätteglad att få införa det här och vi har fått positiva reaktioner både från tjänstemän och politiker, säger Anneli Lindblom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om