Svenskt näringslivs ranking bygger till stor del på enkätsvar från företagare som svarat på frågor om bland annat attityder till företagande och hur information och myndighetsutövning fungerar. Söderköpings kommun landar på 2,93 på en betygsskala mellan 1 och 6, när det gäller det sammanfattande omdömet av företagsklimatet. Det är under länsgenomsnittet som ligger på 3,32 och riksgenomsnittet på 3,36. I rankinglistan tar kommunen visserligen tio kliv uppåt, men ligger kvar på den nedre halvan av listan, på plats 197 bland Sveriges 290.
Ni har länge haft på agendan att bli bättre på företagsklimat, varför går det så långsamt?– Det är en jättebra fråga, vi tycker att vi jobbar mycket med det här. Men ska jag göra en egen analys så jag tror att det tar tid att ända attityder hos företagen gentemot kommunen. Har man blivit illa behandlad av kommunen för fem, tio år sen så sitter det i. Vi har ett arbete som måste göras och det tar tid, säger Bevemyr.
Vad gör ni konkret?– Bland annat har samtliga högre chefer fått gå bemötandeutbildning och fler ska få gå den. Vi har också ett tiopunktprogram i näringslivsrådet som vi jobbar med.
Det har också genomfört en branschträff med företag i hemtjänstbranschen för att ta reda på vilka behov och önskemål de har. Det är något som planeras även med andra branscher framöver.
En viktig tjänst när det gäller företagsklimatet är kommunens näringslivssamordnare. Sen Barbro Mellqvist slutade den 10 april är tjänsten vakant men i augusti tillsätts den av Björn Ekengren, som närmast kommer från ett liknande uppdrag i Katrineholms kommun. Samtidigt har man beslutat organisatoriskt flytta tjänsten från kommunledningskontoret till serviceförvaltningen.
– Där sitter de personer man är mest beroende av som näringslivssamordnare. De har också ett nära samarbete med samhällsbyggnadsförvaltningen som hanterar frågor om till exempel exploatering, säger Pia Öhlund, kommunchef.
Serviceförvaltningen har också hand om turism och besöksnäring, frågor som är nära sammankopplade med näringslivet.
– Det handlar om hur vi ska få ut bäst effekt av tjänsten helt enkelt.