Det var i november förra året som kvinnan hade spillt rödvin på en grå klänning hon köpt för bara någon månad sedan. Hon beslutade sig då för att lämna in den för kemtvätt på ett tvätteri i Norrköping vilket hon också gjorde. När hon efter någon vecka hämtade klänningen upptäckte hon att den nu var missfärgad i en tegelnyans.
Efter detta köpte hon en ny likadan klänning eftersom hon hade: "(...) inhandlat skor, strumpor och smycken som skulle passa till den första klänningen (...).". Hon har sedan krävt att tvätteriet ska ersätta den gamla klänningen som kostat 2 899 kronor eftersom de, enligt anmälaren, tvättat klänningen felaktigt – antingen för varmt eller ihop med andra kläder. Hon hävdar att hon själv har tvättat den nya klänningen enligt tvättinstruktionerna utan några missfärgningar.
Det anmälda tvätteriet vill inte ersätta klänningen utan hävdar att de inte tvättat den felaktigt, trots att kvinnan påpekat sakförhållandena ett flertal gånger. Detta har nu lett till en upprättad anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).