Arbetena med renoveringsprojektet Göta kanal 2.0 går vidare i vinter som Folkbladet tidigare berättat. Detta innebär att större delen av kanalen – en sträcka på närmare 8 av 9 mil – kommer att torrläggas. I Söderköping handlar det om arbeten vid Vargklyftan men nu står det klart att en stor insats också kommer att göras vid slussen Duvkullen nere – där ett ras 2014 satte igång utredningen som ledde till att man insåg i hur dåligt skick kanalen var.
Det handlar om att frigöra slussen helt för första gången i modern tid. Orsaken är att man vill få svar på i vilken omfattning och varför slussarna läcker vatten – något som finns dokumenterat redan i böcker från tidigt 1900-tal. När vattnet tar andra vägar än som är tänkt kan det skapa slukhål, underminera marken och öka risken för ras och på längre sikt äventyra slussens stabilitet.
Alltså vill man studera hur man tätade för 200 år sedan för att kunna åtgärda på ett bättre sätt.
– Vi gör det här arbetet för att få svar på många av våra frågor kring varför vi med dagens tillvägagångssätt inte lyckas med tätningen av slussarna, säger Anders Donlau, projektledare för Göta kanal 2.0.
– Förutom att renovera och täta de aktuella slussarna kommer arbetet ge oss svar som kommer till nytta för att bevara alla våra 58 slussar. Allmänheten kommer att bjudas in till en visning i december för att få ta del av det spännande arbete som vi nu utför, fortsätter Donlau.
Det handlar om tre av de mest läckande slussarna som kommer att friläggas under vintern: Borenshult övre sluss i Motala, Hulta sluss öster om Norsholm samt alltså Duvkullen nedre sluss i Söderköping. Allt kommer att dokumenteras noga under arbetets gång, man har gjort digitala mätningar och utför också arbetet väldigt långsamt för att säkerställa att slussväggarna inte påverkas.
– Det är viktigt att hitta rätt metoder för att få beständighet och få konstruktionen att hålla lika länge som det hittills gjort. Vi har inte lyckats hitta detaljerade uppgifter i arkivmaterial eller på ritningar från när slussarna byggdes som visar hur de utförde tätningarna. Det är få moderna material som har testats och kan garantera samma livslängd, säger Axel Hallin, geotekniker på Ramböll och expertkonsult i projektet.