Bakgrunden i fallet är att kommunen via Tekniska nämnden ändrade uppsamlingsplats för skolskjuts inför höstterminen 2013. Då överklagade två föräldrar beslutet till förvaltningsrätten eftersom detta skulle innebära att deras son skulle vara tvungen att gå två kilometer till bussen. Förvaltningsrätten gick på deras linje och beviljade skolskjuts till och från en annan uppsamlingsplats belägen bara 200 meter från hemmet.
Kommunen tolkade dock domen som att den bara gällde vinterskolskjuts och fattade ett nytt beslut som beviljade eleven skolskjuts från den hemmanära uppsamlingsplatsen under perioden november till mars, övriga året gällde fortfarande uppsamlingsplatsen längre bort. Detta ifrågasattes av föräldrarna som i april 2014 anmälde fallet till Justitieombudsmannen (JO). I slutet av maj samma år ändrade sig Tekniska nämnden och tillgodosåg skolskjuts enligt domen.
Nu har JO kommit med sin dom, man går helt på föräldrarnas linje och kritiserar kommunen, inte bara för dröjsmål att verkställa förvaltningsrättens dom utan också för att Tekniska nämnden från början verkar ha missuppfattat domen. Nämnden hänvisade nämligen till förvaltningsrättens motivering till domen. JO skriver: "Nämnden verkar alltså inte ha haft kunskaper om vad som är domslutet och att det är den delen av en dom som ska verkställas.".
JO avslutar sin bedömning med: "Jag förutsätter att nämnden, om det inte redan skett, ser till att berörda tjänstemän får utbildning när det gäller de aktuella frågorna.".