Nu närmar sig nedläggningen av 28 busslinjer gällande landsortstrafiken runtom i Östergötland, det träder i kraft i samband att sommartidtabellen börjar att gälla den 20 juni. I Söderköping lägger Östgötatrafiken ner 543 till Lagnö medan man drar ner på linje 542 (Lagnö-Mogata-Söderköping); denna kommer inte att gå på helgerna och heller inte ända ut till Tyrislöt. Istället lanserar Östgötatrafiken "Närtrafik", en anropsstyrd trafik som kan beställas till och från alla adresser som har mer än 2 kilometer från närmaste hållplats.
Folkbladet har tidigare skrivit om de problem som detta inneburit för bland annat ungdomar som fått feriejobb i skärgården. Informationen om försämringarna på linje 542 från Östgötatrafiken till kommunen lämnade också en del i övrigt att önska enligt kommunföreträdare.
Läs mer:Försämring av S:t Anna-linjer.
Nu har en del detaljer angående konceptet Närtrafik klarnat och Östgötatrafiken har också gått ut med en information på hemsidan.
– Det vi läst oss till är att det blir ganska dyrt att utnyttja Närtrafik eftersom dessa resor inte gäller som övergång till ordinarie kollektivtrafik, säger Mikael Appelberg, trafiksamordnare på Söderköpings kommun.
Närtrafiken utnyttjar samma samma fordon som används till exempel till färdtjänst och sjukresor, alltså mindre bussar eller taxibilar. Dessa saknar Östgötatrafikens vanliga biljettmaskiner och därför ska resan betalas kontant eller med kort: priset är 45 kronor för en resa, 30 för ungdomar och seniorer. Om man sedan ska resa vidare med ordinarie kollektivtrafik måste man lösa ny biljett alternativt ha ett periodkort eller reskassa.
Alltså två separata betalningssystem som fungerar oberoende av varandra.
– Om man till exempel arbetspendlar och tar Närtrafik tre gånger i veckan till ordinarie busshållplats måste man också ha ett vanligt periodkort, det blir i så fall dubbla kostnaden per månad, säger Mikael Appelberg som menar att detta också innebär att det blir dyrt för feriearbetande ungdomar om de kan utnyttja Närtrafik som komplettering.
– Vi på kommunen är väl inte så jättenöjda med det här och hade önskat en dialog innan så att vi kunnat agera på något sätt, säger Mikael Appelberg som påpekar att Söderköpings beslut att inte överlåta ansvaret för särskild trafik till Östgötatrafiken som många andra kommuner gjort var rätt.
I och med sommartidtabellen den 20 juni kommer det inte heller att bli några lördagsturer med 471 till Östra Ryd.