Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Här schaktas kanalbanken bort

Sju grävskopor, åtta lastbilar med släp och cirka 20 man jobbar nu intensivt för att schakta bort och bygga om kanalbanken mellan Tegelbruket och Mem. "Det här är det enskilt största projektet inom Göta kanal 2.0", säger Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag.

Nålar. De här nålarna ligger under vattennivån och ska göra att stenarna i kanalbanken ligger kvar.

Nålar. De här nålarna ligger under vattennivån och ska göra att stenarna i kanalbanken ligger kvar.

Foto: Louise Åsenheim

Söderköping2018-02-05 11:20

Göta kanal 2.0 är namnet på det renoveringsprojekt som pågår och är de mest omfattande insatserna som genomförts sedan kanalen invigdes 1832. Dåligt underhåll under de 200 år som gått sedan kanalen byggdes har satt sina spår, men just sträckan öster om Söderköping var redan från början ett sorgebarn. I ett protokoll från 1834 benämns det som Göta kanals akilleshäl.

– Marken består av gammal havsbotten och rör sig hela tiden. Redan Baltzar von Platen förstod att det skulle bli ett stort problem, säger Roger Altsäter.

Kanalbanken har sjunkit kontinuerligt på senare tid vilket gjort att man fått fylla på massor var tredje år. Det ska nu avhjälpas genom att allt grävs bort och ersätts av ett lättfyllnadsmaterial.

– Det är det här lätta materialet som gör att det inte kommer att fortsätta sjunka utan kommer att ligga stilla, säger Altsäter och lyfter upp en liten "sten" som knappast väger något.

Arbetet har varit igång sen strax före jul och allt flyter på enligt plan, säger Lars Preuschhof, projektledare på SM Entreprenad. Lastbilarna går i skytteltrafik till Hjälmsborg där schaktmassorna dumpas. Varje lastbil kör fem lass, vilket blir 1 300 till 1 400 ton massa per dag. Trafiken går längs Ågatan och Skepparevägen som kantas av villor.

Har ni fått några klagomål?

– Några, men mest har det varit positivt, säger Lars Preuschhof.

– Det finns bara en väg hit, det är det som är problemet, säger Altnäs.

Vibrationsmätare har satts upp på husen och båda säger att det gör allt för att minimera störningen av trafiken.

I en av grävmaskinerna sitter Fredrik Johansson och flyttar den kompakta leran med stor precision.

– Det är spännande, jag har aldrig gjort något sådant här förut. Jag har gjort mycket, men inte renoverat en kanal, säger han.

– Det är ett hantverk som görs av de som jobbar här och många är stolta över att vara med och rädda kanalen, säger Altsäter.

Till sommarsäsongen 2018 ska allt återställas så att båttrafiken kan gå som vanligt. Ambitionen är att 1 100 meter av sträckan ska vara klar då.

– De som åker på kanalen kommer att se en skarv mellan den gamla och nya kanalbanken. Hela sträckan ska vara klar till säsongen 2019, säger Altsäter.

Göta kanal 2.0

Kostnaden för att renovera sträckan Tegelbruket– Mem är cirka 60 miljoner kronor.

Totalt omsätter hela renoveringsprojektet 500 miljoner kronor under en femårsperiod. Staten har skjutit till 481 miljoner.

Göta kanal är en av Sveriges största besöksmål. Varje år uppskattas närmare 3 miljoner besökare vistas på och vid kanalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om