Andreas Wetell har de senaste ett och ett halvt åren varit rektor för Skönberga och Brobyskolan men nu går han över till en tjänst som utvecklingsstrateg för digitalisering inom skolan. Hans uppgift kommer dels vara att stötta personalen och ge dem kompetensutveckling, dels att jobba med kvalitetsfrågor.
– Jag vill nyttja de digitala möjligheterna till en bättre uppföljning av elevresultaten till exempel, säger Wetell.
De nationella målen, som ska vara uppnådda till 2022, handlar övergripande om ”att uppnå en hög digital kompetens hos barn och elever för att främja kunskapsutvecklingen och likvärdigheten”. Mer konkret ska barnen både lära sig att använda verktygen rent praktiskt, men också undervisas i källkritik och få en förståelse för hur den digitala världen fungerar.
– Det är viktigt att veta att ens värld är filtrerad på nätet. Det jag får upp när jag googlar något är inte samma sak som alla andra får. De ska också lära sig om etik och moral, vilka risker finns och vilka konsekvenser får det hur jag formulerar mig digitalt?
Det ingår också att elever i alla åldrar ska lära sig programmering.
För att upp nå målen i den nationella strategin anser Andreas Wetell att satsningen på Chromebooks i mellanstadiet är absolut nödvändig.
– Ja, det skulle jag säga. Framför allt i de högre åldrarna kan eleverna inte begränsas av att det inte finns tillgång till datorer när de behöver dem. Däremot i förskoleklass upp till årskurs tre gör man så mycket annat att det inte finns ett så stort behov av tekniken varje minut.
Själv har han haft ett brinnande intresse för digitalisering ända sen 90-talet, men han ser för den skull inte att digitala verktyg är något som kommer frälsa eller rädda skolväsendet.
– Skolan handlar om relationer. Digitalisering är ett bra verktyg, men det kan aldrig ersätta människor.