Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Halvårs försening av E22-förbifart

E22-förbifartens startpunkt beräknas nu till tidigast 2018. Orsaken är utredningar som dragit ut på tiden, bland annat om kanalpassagen

Sommarköer. Fortfarande återstår en hel del innan förbifarten E22 kan komma igång och köerna kan minska.

Sommarköer. Fortfarande återstår en hel del innan förbifarten E22 kan komma igång och köerna kan minska.

Foto: Ola Axman

SÖDERKÖPING2015-03-20 21:01

E22 förbi Söderköping har under lång tid varit lite av ett problembarn med långa köer sommartid. Glädjen blev naturligtvis stor när förbifart Söderköping togs med i förslaget för ny nationell transportplan 2014-2025 med planerad byggstart till 2017.

Nu har dock Trafikverket konstaterat att det blir en försening på 6 månader och att byggstarten nu bedöms starta tidigast 2018, det innebär trafiksläpp tidigast 2020.

– Det beror främst på utredningstekniska skäl, vi har tänkt ett varv till på vissa saker och har haft en dialog med vår konsult, vi har kanske inte riktigt varit överens om uppdragets omfattning, säger Jonas Danielsson, Trafikverket, projektledare för förbifart Söderköping.

Ett av de områden som stötts och blötts genom åren är själva kanalpassagen. Det har diskuterats om högbro och tunnel, ett annat alternativ som länge fördes fram var båtlyft men det alternativ som man nu arbetar med är en öppningsbar bro.

– Kanalpassagen är givetvis ett av utredningsområden som inte är helt löst än, vi håller som bäst på att studera hur vi bäst ska passera kanalen, berättar Jonas Danielsson.

Men det är inte bara kanalpassagen som man fortfarande funderar på.

– Vi gör en översyn på hela sträckan egentligen, skärgårdslänkens dragning och anslutning och sådana saker, tillägger Jonas Danielsson.

Allt detta har alltså lett till en tidsförskjutning på sex månader av hela projektet och på Trafikverkets hemsida står nu att man räknar med att projektet kan gå ut för granskning vintern 2015/2016.

– Nu skulle jag säga att det snarare blir en granskning på vårkanten 2016, bedömer Jonas Danielsson och beskriver tidsplanen:

– Efter en granskning under våren 2016 ska vi justera, länsstyrelsen ska yttra sig och sedan lämnar vi in till fastställelseprövning och vår bedömning i dagsläget är att det kan ske till hösten 2016. Sedan har vi internt ledtider på vad det tar med en fastställelseprövning och just nu pekar det på 9 månader.

Först därefter äger överklagandeperioden rum.

– Det här är ett sådant projekt som berör ett flertal individer och markägare, det vore kanske naivt att tro att alla är helt tillfreds. Rent krasst lägger vi in en tidsspann för att hantera ett överklagande i våra tidplaner. Det betyder att då landar vi bortåt 2018, säger Jonas Danielsson.

Nu återstår att se om den nya tidsplanen håller.

Kanalpassagen

År 2002 beslutade Vägverket att det s k alternativ 3 med en tunnel skulle ligga till grund för fortsatt planering.

Efter detta framfördes idén om en båtlyft av AB Göta Kanalbolag, detta ledde 2008 till att detta nu blev som skulle ligga till grund för planeringen.

Efter att Göta kanalbolaget backade från båtlyftstanken 2009 omprövade även Trafikverket frågan.

Det alternativ som nu gäller är en öppningsbar bro. Man bedömer att en stor del av trafikproblemen beror på de många trafikljusen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om