E22 förbi Söderköping har under lång tid varit lite av ett problembarn med långa köer sommartid. Glädjen blev naturligtvis stor när förbifart Söderköping togs med i förslaget för ny nationell transportplan 2014-2025 med planerad byggstart till 2017.
Nu har dock Trafikverket konstaterat att det blir en försening på 6 månader och att byggstarten nu bedöms starta tidigast 2018, det innebär trafiksläpp tidigast 2020.
– Det beror främst på utredningstekniska skäl, vi har tänkt ett varv till på vissa saker och har haft en dialog med vår konsult, vi har kanske inte riktigt varit överens om uppdragets omfattning, säger Jonas Danielsson, Trafikverket, projektledare för förbifart Söderköping.
Ett av de områden som stötts och blötts genom åren är själva kanalpassagen. Det har diskuterats om högbro och tunnel, ett annat alternativ som länge fördes fram var båtlyft men det alternativ som man nu arbetar med är en öppningsbar bro.
– Kanalpassagen är givetvis ett av utredningsområden som inte är helt löst än, vi håller som bäst på att studera hur vi bäst ska passera kanalen, berättar Jonas Danielsson.
Men det är inte bara kanalpassagen som man fortfarande funderar på.
– Vi gör en översyn på hela sträckan egentligen, skärgårdslänkens dragning och anslutning och sådana saker, tillägger Jonas Danielsson.
Allt detta har alltså lett till en tidsförskjutning på sex månader av hela projektet och på Trafikverkets hemsida står nu att man räknar med att projektet kan gå ut för granskning vintern 2015/2016.
– Nu skulle jag säga att det snarare blir en granskning på vårkanten 2016, bedömer Jonas Danielsson och beskriver tidsplanen:
– Efter en granskning under våren 2016 ska vi justera, länsstyrelsen ska yttra sig och sedan lämnar vi in till fastställelseprövning och vår bedömning i dagsläget är att det kan ske till hösten 2016. Sedan har vi internt ledtider på vad det tar med en fastställelseprövning och just nu pekar det på 9 månader.
Först därefter äger överklagandeperioden rum.
– Det här är ett sådant projekt som berör ett flertal individer och markägare, det vore kanske naivt att tro att alla är helt tillfreds. Rent krasst lägger vi in en tidsspann för att hantera ett överklagande i våra tidplaner. Det betyder att då landar vi bortåt 2018, säger Jonas Danielsson.
Nu återstår att se om den nya tidsplanen håller.