Folkbladet har i flera artiklar berättat om den parallella akveduktutredning som dragit igång vad gäller kanalpassagen vid Söderköping. Projektledare för förbifarten på Trafikverket Jonas Danielsson har tidigare förklarat inriktningen.
– Utredningen får nu ge svar på frågor som: vattenförekomsten i marken och dess påverkan på byggbarheten, hur mycket lera finns det i området? Hur tät är leran? Måste vi anlägga tråg, vilket är dyrt? Den stora osäkerhetsfaktorn är hydrogeologin som vi måste undersöka, har Jonas Danielsson berättat.
Nu har Trafikverket släppt information om utredningens fortskridande på sin hemsida. "Från och med början av juni och under sommaren planerar vi att utföra geotekniska mätningar i närheten av E22, främst norr om Söderköping och Göta kanal."
Man varnar också för att undersökningen "(...) kan komma att påverka trafiken i någon mån under vissa tider.".
Redan på tisdagen påbörjades geotekniska mätningar norr om kanalen, dessa ledde inte till några större trafikproblem.
Beslutet om öppningsbar bro som huvudalternativ gäller fortfarande. Trafikverkets bedömning är att vägplanen för förbifarten ska vara tillgänglig för granskning vintern 2015/2016, själva byggstarten kan ske tidigast 2019.