Det var inte länge sedan som Lärarnas riksförbund presenterade en rankning av kommunerna när det gäller skolan och dess resultat. Där visade det sig att Söderköping lyft sig ordentligt mellan 2015 och 2016: från plats 229 till 56 på totalrankningen. På måndagen offentliggjorde så Lärarförbundet sin årliga rankning, baserad på 13 kriterier, och där bekräftas den uppåtgående trenden: Söderköping ökar i den sammanvägda rankningen från plats 177 till 52 av Sveriges 290 kommuner.
De två kriterier där man förbättrat sig mest är andel elever som når behörighet för högskolestudier (187 placeringar) samt betygsresultaten i årskurs 9 justerat efter likvärdighetsindex (165 placeringar) där vägs bland annat fördelningen mellan pojkar och flickor in. Även betygsresultaten i allmänhet har förbättrats för niorna med 109 placeringar upp till plats 35.
– Den här undersökningen går i samma riktning som den tidigare och bekräftar förbättringen, kommenterar Per-Arne Sterner, chef för barn- och utbildningsförvaltningen.
Detta skutt upp till den bättre femtedelen av Sveriges kommuner görs trots att man rent av tappat i några av deldisciplinerna. I exempelvis "resurser" tappar man tio placeringar till plats 246 och när det gäller lärartäthet går man från plats 209 till 267.
– Men kontentan av det här är ju att kommunen är väldigt kostnadseffektiv. Resultatet kontra ekonomin är väldigt bra, vi får ut mycket av pengarna, säger Per-Arne Sterner
Särskilt glädjande tycker Per-Arne Sterner det är att även denna undersökning pekar på en resultatsutjämning mellan killar och tjejer – något som man bland annat fått kritik för av Skolinspektionen för några år sedan.
– Vi hade 40 poängs skillnad mellan killar och tjejer och det är nere i 20 nu så där har vi nästan halverat skillnaden. Resultaten i allmänhet har också förbättrats i både matematik och läsning. Det är just de tre fokusområden vi haft i kommunen i kanske fem års tid och där kan vi nu se resultat så det är väldigt roligt. Sedan får man vara ödmjuk inför sådana här mätningar eftersom det kan ändra sig snabbt, poängterar Per-Arne Sterner.
Det är i år 15:e året som Lärarförbundet gör denna skolrankning. Man vill på detta sätt uppmuntra kommuner som ger elever och lärare goda förutsättningar.