Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Förening vill ena turism och näringsliv

Turism, evenemang, marknadsföring och näringsliv bör slås ihop till en kommunal enhet. Det tycker Stadskärnan i Söderköping, och får stöd av Företagarna.

Smultronstället. Ett exempel på när näringsliv och turism går hand i hand.

Smultronstället. Ett exempel på när näringsliv och turism går hand i hand.

Foto:

Söderköping2017-03-14 07:00

I en skrivelse till kommunledningskontoret framför den ekonomiska föreningen Stadskärnan i Söderköping att de här funktionerna bör samordnas. Idag ligger näringslivssamordnaren under kommunstyrelsen, turism/evenemang under servicenämnden och IT- och kommunikation är en egen enhet under kommunstyrelsen.

– Vi tror att en gemensam enhet skulle skapa en större kraft för att jobba med utveckling, säger Anders Westerberg, vice ordförande i Stadskärnan i Söderköping.

Även Företagarna stödjer förslaget. Magnus Bengtsson, ordförande, anser att det skulle innebära samordningsvinster eftersom de här områdena ligger så nära varandra.

– Nu slåss de här frågorna på olika kostnadsställen. Men en gemensam enhet skulle det bli enklare både för dem som jobbar med det här och för oss som vill påverka dem, säger han.

Inspiration till förslaget har föreningen fått efter studiebesök i Motala, Åtvidaberg och Västervik. Där har man lagt de här funktionerna antingen i ett bolag eller en ekonomisk förening som finansieras av kommunen och näringslivet tillsammans. Det är något man vill utreda även här.

Bygger det här arbetet ni gjort på ett missnöje?

– Nej. Vi tycker att kommunen har satsat på det här områdena men vi tror att de skulle vinna på en organisationsförändring, säger Anders Westerberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!