Det pågår ett möte i en skolsal när Folkbladet besöker Nyströmska skolan strax efter lunch på tisdagen. Runt ett bord sitter 16 representanter från nio skolor från lika många europeiska länder, samtliga deltagare i Erasmus+-projektet "Closing the gap" som handlar om datoranvändning i skolan.
– Syftet är att försöka hitta nya metoder att använda datorer i undervisningen, berättar José Molina, ansvarig samordnare på Nyströmska för projektet.
Det här är det första planeringsmötet i "Closing the gap", ett av tre Erasmus+-projekt som Nyströmska skolan deltar i, de andra är "Gamebased learning" och "Orion"
– Orion-projektet hade sitt första möte i Portugal i oktober, det handlar om matematik och astronomi. Även Gamebased learning har haft sitt första möte, det har som syfte att hitta olika sätt att använda datorspel i undervisningen till skoltrötta elever, säger José Molina i en mötespaus.
På mötet har man kommit fram till att bestämma tidpunkt för nästa studieresa, något som visar sig något svårt eftersom flera representanter är lite skeptiska till att skicka elever till Turkiet – de har fått signaler från föräldrar som uttryckt tveksamhet. Efter en hel diskussioner får José Molinas gå in med ett kompromissförslag som verkar falla i god jord hos övriga deltagare.
Det kommer att bli en hel del resande för de som deltar i dessa projekt.
– Lärare och elever från Nyströmska kommer att besöka samtliga länder som deltar, det blir tio besök under tre år, berättar José Molina som förklarar att varje land som deltar får sin del av projektpengarna för att bland annat finansiera resor.
Dessa projekt är en del av Nyströmska skolans ambition att vara en skola med internationell utblick i ett Europa som – åtminstone hittills – kännetecknats av ökad rörlighet över gränser och mycket socialt utbyte. Men skillnaderna mellan länderna är fortfarande stora.
– Det är olika nivåer i de olika länderna vad gäller till exempel datorer i skolan där Sverige och Tyskland ligger främst. Flera länder, till exempel Grekland och Bulgarien har inte datorer till alla elever men i Bulgarien är lärarna väldigt duktiga på att använda de olika plattformar man har, säger José Molina innan han fortsätter mötet för att hitta lösningar som fungerar för alla parter.
De deltagande länderna i projektet är, förutom Sverige: Malta, Österrike, Tyskland, Bulgarien, Rumänien, Grekland, Lettland, Turkiet, Polen, Italien samt Frankrike.