Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Enkät mäter servicenivån

För första gången är Söderköpings kommun med i den nationella servicemätningen "Insikt". Från kommunens sida ser man förbättringspotential.

Blandat. Företagarna i Söderköping är nöjda med somt och mindre nöjda med annat vad gäller kommunkontakter, det visar SKL:s enkät "Insikt".

Blandat. Företagarna i Söderköping är nöjda med somt och mindre nöjda med annat vad gäller kommunkontakter, det visar SKL:s enkät "Insikt".

Foto: mikael strand

SÖDERKÖPING2015-09-08 18:00

Det är Sveriges kommuner och landsting (SKL) som står bakom "Insikt", en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning. En enkät har skickas ut till alla företag som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen under 2014. Detta har lett till den nu presenterade undersökningen "Öppna jämförelser: företagsklimat 2015".

– Det är första gången vi är med i den här nationella mätningen och vi är nöjda med resultatet samtidigt som vi förstås ser många förbättringsmöjligheter, säger Barbro Mellqvist, näringslivssamordnare i kommunen.

Undersökningen visar att man totalt fick in 67 svar i Söderköpings kommun vilket är 62 procent av de som blev tillfrågade. Bäst resultat får Söderköping inom området "Serveringstillstånd" där företagarna är såpass nöjda att man hamnar på plats 59 med ett NKI-tal (nöjd-kund-index) på 72. Sämre är responsen vad gäller serviceområdena "Information" samt "Rättssäkerhet" där man hittar ett betygsindex på 63.

Kommunstyrelsens ordförande Mattias Ravander (S) kommenterar resultatet:

– När man ser det underliggande i denna undersökning handlar det om kontaktvägarna in till kommunen. Där spelar till exempel vår hemsida och e-tjänster en stor roll och här är vi på gång. Där ska man till exempel kunna ansöka om bygglov och om något år även om serveringstillstånd, säger Mattias Ravander som tror att just enkelhet att ansöka och korta handläggningstider är nycklar.

Han glädjer sig åt att enkäten visar att det personliga mötet med kommunen upplevs som positivt.

– Vi får bra poäng när det gäller bemötande och det visar att vi har bra handläggare, det är värt mycket med professionellt bemötande, påpekar Mattias Ravander.

Vad gäller bygglovsdelen var enkätperioden 2014 inte optimal för Söderköpings kommun.

– Det skedde under en period när samhällsbyggnadskontoret var väldigt underbemannat och kanske skulle vi få ett annat resultat idag när vi har fullt antal handläggare. Men överhuvudtaget ligger vi i spannet godkänt och nu ska vi använda resultatet för att se vad vi kan förbättra. Vad man kan säga i övrigt är att resultatet blir tydligare när vi har flera års mätning, och vi skall fortsätta att delta i mätningen, säger Barbro Mellqvist.

Det sammanvägda NKI-värdet för Söderköping är 63 vilket innebär plats 166 på rankingen, genomsnittet i Sverige är 68. Det högsta värdet har Aneby med 84 och det lägsta Orust med 50.

Insikt

De sex myndighetsområden som undersökts i enkäten är: brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse (ej arrende), miljö- och hälsoskydd samt serveringstillstånd.

I enkäten ställs frågor avseende sex serviceområden: information, tillgänglighet, kompetens, bemötande, rättssäkerhet och effektivitet.

Insikt är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning och undersökningen är ett verktyg för kommunerna i arbetet med att skapa ett bättre företagsklimat.

I SKL:s "Insikt" ingår 146 kommuner.

Källa SKL

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om