Nu håller skolinspektionen på att utreda ärendet och har därför skickat anmälan till Söderköpings kommun, som fått i uppdrag av skolinspektionen att bemöta de uppgifter som anmälts.
Det handlar bland annat om att den här eleven inte fått sin rätt till stödåtgärder tillgodosedda och att samarbetet mellan skolan och elevens hem inte fungerat tillfredsställande.
Utredningen gäller alltså elevens rätt till stödåtgärder och samarbete mellan skolan och hemmet under läsåren 2014-2015 samt 2015-2016.
Inspektionen ställer inte mindre än 19 olika frågor och begär att Söderköpings kommun ska "svara på varje enskild fråga." Frågorna är av skiftande karaktär och omfattning. Bland annat vill Skolinspektionen veta när personal på skolan först fick kännedom om elevens behov av stöd?
Vidare om eleven över huvudtaget gett stöd i form av extra anpassningar inom den ordinarie undervisningen.
Inspektionen vill också veta om rektorn för skolan, anser att eleven är i behov av särskilt stöd och om samråd skett med elevhälsan?
En annan fråga som Skolinspektionen vill ha svar på är om eleven har getts tillfälle att beskriva sin upplevda situation för ansvariga på skolan?
En rad frågor är av sorten där kommunen ombeds att "bemöta" påståenden i elevens anmälan. Ett av dessa påståenden är att "skolans personal inte har förståelse för elevens behov utifrån elevens funktionsnedsättning."
Skolinspektionen vill ha yttrandet senast 10 augusti.