Hur kommer det då att fungera för de cirka 13 000 fordon som trafikerar E 22 där, varje dygn på den här pulsådern för transporter och pendlare?
– Det kommer att bli lite besvärligt för trafikanterna under tiden för tunnelbygget, eftersom vi kommer att bygga en tillfällig väg vid sidan om E 22, säger Mikael Gunnarsson på Svevia. Så under cirka tre veckor kommer det att bli sänkt hastighet förbi den här korsningen och risk för köer.
Räcker det med några veckors jobb för tunnelbygget?
– Ja, det räknar vi med, säger Mikael Gunnarsson, och det är utmaningen med det här projektet. På tre veckor ska vi schakta ur E22, lägga dit den rörbro av plåt som blir själva tunneln, fylla och packa jorden samt lägga på bärlager, asfalt, måla väglinjer och montera mitträcken.
Felande länkPer Sandler, samhällsbyggnadschef hos Söderköpings kommun, säger så här:
– En tunnel under E 22 för gångare och cyklister, har varit den felande länken om man ska cykla mellan Söderköping och Norrköping, så den här tunneln är verkligen efterlängtad. Nu väntar vi bara på att den sista "felande länken", en separat cykelbana över Göta kanal byggs framöver, så har vi inga felande länkar kvar alls i den här frågan...
Läs mer i torsdagstidningen.