Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Digitalskylt kommunal kostnad

Vill Söderköping ha digital trafikskylt får kommunen själv anförskaffa en sådan vilket enligt uppgift kostar sexsiffriga belopp.

Tidtabellsbrist. Digitala skyltar med avgångsinformation kan vara ett sätt att förbättra servicen för resenärerna. Dessa är dock dyra och en kostnad som kommunen får stå för.

Tidtabellsbrist. Digitala skyltar med avgångsinformation kan vara ett sätt att förbättra servicen för resenärerna. Dessa är dock dyra och en kostnad som kommunen får stå för.

Foto: Robert Svensson

SÖDERKÖPING2014-06-25 14:03

Folkbladet skrev i fredagstidningen om att företrädare från kommunen samt näringslivet protesterar mot Östgötatrafikens beslut att ta bort fysiska tidtabeller från hållplatserna precis när högsäsongen startar i Söderköping. Man fick inte heller någon som helst information från Östgötatrafiken innan detta ägde rum.

Östgötatrafiken uppger som skäl att tabellerna ändras så ofta.

– Anledningen att vi plockar bort tidtabellerna är att vi har ett antal skiften av tabeller under året och då blir det felaktigheter i tryckta tabeller. Men man kan köra ut tabeller från vår hemsida eller hämta på vårt kundcenter. Man kan också ringa vårt kundnummer så kan vi skicka hem tabeller för de aktuella linjerna, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

En lösning som nämnts är att placera en digital skylt vid resecentrum som visar planerad avgångstid. En sådan skylt får kommunen dock bekosta själv.

– Det är kommunerna som står för infrastrukturen, alltså bland annat sådana här skyltar. Vad vi står för är det digitala gränssnittet som man kopplar upp sig mot, upplyser Mattias Näsström.

Men denna sorts digitala uteskyltar är inte billiga. Mikael Appelberg på tekniska förvaltningen har inte det exakta priset men vet ändå vilken prisnivå man pratar om.

– Det rör sig om sexsiffriga belopp. I år har vi 150 000 kronor för hållplatsåtgärder och då ska det täcka in allt. Vi var inte förberedda och fick ingen information i förväg på någon nivå så vi sitter med Svarte Petter, säger Mikael Appelberg.

Han tycker också att Östgötatrafiken borde kunna placera ut tidtabeller åtminstone vid knutpunkterna.

– Man skulle kunna ha tidtabeller vid resecentrum och Östra Rydsvägen, det skulle inte bli ett så stort jobb, påpekar Mikael Appelberg som tillägger att måste man göra så täta förändringar av tabellerna så har man gjort ett dåligt jobb med trafikplaneringen.

Mattias Näsström är inte direkt ansvarig för denna fråga.

– Det här rör ju marknadsavdelningen men vad jag vet finns inga planer på att göra några undantag. Vad gäller bristen på information känner jag inte till hur detta har kommunicerats men där får vi ta till oss av kritiken och bättra oss.

Apropå apparna tillhandahåller Östgötatrafiken sådana till iPhone och Android, dock inte till Windows phone.

– För närvarande har vi inga planer att också ta fram en app för Windows phone eftersom så få använder denna men vi följer naturligtvis utvecklingen.

Östgötatrafiken

AB Östgötatrafiken ägs av landstinget i Östergötland. Landstinget beställer länets trafik av Östgötatrafiken och i samråd med länets kommuner arbetas trafikutbudet fram. Östgötatrafiken upphandlar i sin tur trafiken som körs på entrepenad.

Det har bildats en trafiknämnd under landstingsfullmäktige som fullgör uppdraget som regional kollektivtrafikmyndighet. Samråd kring kollektivtrafikfrågor sker med länets kommuner i två samrådsgrupper, en för tjänstemän och en för politiker.

Det var i o m den nya kollektivtrafiklagen från 2012 som ansvaret för kollektivtrafiken övergick till landstinget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om