Det blev lite extra dramatiskt den här gången, när det var dags att stänga slussportarna och sedan pumpa ut dockans vatten via en kulvert till Storån.
För slussportarna ville inte gå ihop, utan tog tvärstopp ett par decimeter för tidigt.
– Något tog emot nere på botten, så det gick inte att stänga portarna helt och då går det ju inte att tömma dockan på vatten, fastslog Henrik Sandberg, som arrenderar dock av Göta kanalbolag.
– Det var bara att kalla på en dykare och tursamt nog har vi en som har sin båt här i dockan. Så han ställde upp direkt, dök ner och tog bort det slam som gjorde att slussportarna inte tätade ihop.
En av årets platshyrare är Lars Dahle med båten Luna:
– För mig känns det toppen att kunna ta in båten här i dockan över vintern, säger han. Bland annat behöver man inte tänka på avmastning av segelbåten och när de väl står torrskodd i dockan, är det bara att tvätta båten och spola den ren, inför nästa sommarsäsong. Väldigt praktiskt och lättjobbat.
Mitt i Skeppsdockan, står som vanligt skärgårdsbåten Wasa Lejon och ombord står skepparen Lasse Wahlin och följer dykarens arbete med att få ihop slussportarna.
– Jag har förvarat Wasa Lejon här i skeppsdockan under många år, eftersom det är helt perfekt att i en torrdocka kunna fräscha upp båten till nästa säsong, säger han.
Läs mer i tisdagstidningen.