Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Det tog tvärstopp i dockans slussportar

Plötsligt tog det tvärstopp för slussportarna till Klevbrinkens skeppsdocka, inför vinterstängningen. Men en dykare fixade felet.

Snabbinkallades. En dykare snabbinkallades när Skeppsdockans slussportar inte gick att stänga.  Men efter att han öst bort lite slam på botten gick portarna ihop igen, precis som de ska.

Snabbinkallades. En dykare snabbinkallades när Skeppsdockans slussportar inte gick att stänga. Men efter att han öst bort lite slam på botten gick portarna ihop igen, precis som de ska.

Foto: Sören Boström

SÖDERKÖPING2014-09-29 15:45

Det blev lite extra dramatiskt den här gången, när det var dags att stänga slussportarna och sedan pumpa ut dockans vatten via en kulvert till Storån.

För slussportarna ville inte gå ihop, utan tog tvärstopp ett par decimeter för tidigt.

– Något tog emot nere på botten, så det gick inte att stänga portarna helt och då går det ju inte att tömma dockan på vatten, fastslog Henrik Sandberg, som arrenderar dock av Göta kanalbolag.

– Det var bara att kalla på en dykare och tursamt nog har vi en som har sin båt här i dockan. Så han ställde upp direkt, dök ner och tog bort det slam som gjorde att slussportarna inte tätade ihop.

En av årets platshyrare är Lars Dahle med båten Luna:

– För mig känns det toppen att kunna ta in båten här i dockan över vintern, säger han. Bland annat behöver man inte tänka på avmastning av segelbåten och när de väl står torrskodd i dockan, är det bara att tvätta båten och spola den ren, inför nästa sommarsäsong. Väldigt praktiskt och lättjobbat.

Mitt i Skeppsdockan, står som vanligt skärgårdsbåten Wasa Lejon och ombord står skepparen Lasse Wahlin och följer dykarens arbete med att få ihop slussportarna.

– Jag har förvarat Wasa Lejon här i skeppsdockan under många år, eftersom det är helt perfekt att i en torrdocka kunna fräscha upp båten till nästa säsong, säger han.

Läs mer i tisdagstidningen.

Klevbrinken

Vid Klevbrinken byggdes 1827 den tredje och största av Göta kanals skeppsdockor, de övriga ligger i Sjötorp och Motala.

Skeppsdockan tillkom för att tillgodose skärgårdsflottans behov av reparationsvarv. Den kan fyllas och tappas utan att kanaltrafiken störs. Man har plats för 30 båtar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om