Kan datorspel, eller för den delen analoga, få skoltrötta elever att återvända till skolbänken? Ja, det menar i alla fall deltagarna i Erasmus+projektet om spelbaserat lärande som den här veckan samlats i Söderköping. Målet med projektet har varit att designa ett internetbaserat verktyg som ska underlätta för lärare att hitta olika datorspel som man kan användas i undervisningssyfte. Till det hör också en instruktionsbok för lärare om hur de kan jobba med spelbaserat lärande för elever som riskera att hoppa av skolan.
Tanken är göra lektionerna mer aktiva, relevanta och aktuella för eleverna och på sätt få dem mer motiverade till skolarbete. Populära spel som Angry birds, Minecraft och Pokemon Go kan till exempel användas i undervisningen.
– I Minecraft kan man skapa ett äventyr och sen skriva en berättelse om det. Det kan också användas i matte och fysik, genom att till exempel låta eleverna skapa en bana och sen räkna ut med vilken hastighet vagnen åker, säger Alexiei Dingli, professor på University of Malta.
Pokemon Go som kan användas till både geografi och historia.
– De flesta Pokestopen finns vid historiska platser, säger Thomas Wernbacher, forskare på Danube University, Österrike.
Medan forskarna på universiteten har utvecklat verktygen har Nyströmska skolan och Margaret's college på Malta varit "försökskaniner" i projektet. En av lärarna på Nyströmska som deltagit i projektet är Anja Pallin, lärare i franska och engelska. Hon har framför allt använt brädspel eller andra icke-digitala spel.
– Min erfarenhet är att det fungerar bra vid muntliga övningar. Det lockar eleverna att börja prata på ett lustfyllt sätt. I franska har jag till exempel använt Story cubes där man ska berätta en historia kring olika bilder på en tärning.
– Över lag reagerar eleverna positivt, de vill ha något som bryter av mot det kravfyllda, säger hon.
I dagsläget används spelbaserat lärande sparsamt ute på skolorna, men förhoppningen bland projektdeltagarna är att det i framtiden ska vara ett vanligt och accepterat sätt att arbeta.
– Spelbaserat lärande har lite tabu kring sig och en del av projektet handlar om att ta bort det och övertyga lärarna om att det är ett pedagogiskt verktyg, säger José Molina, ansvarig samordnare på Nyströmska.
– Läraren är viktigast i sammanhanget och nyckeln till att det ska fungera. Man måste veta: Varför använder jag det här spelet? säger Joesph Ellul, rektor på Margaret's college på Malta.
– Utbildning ska vara roligt, det är grunden, säger Alexiei Dingli.