"Där ska E22:an gå under kanalen"

AB Götakanalbolags vd Roger Altsäter berättade på fredagen hur verksamheten påverkas när bygget av akvedukten och förbifarten väl drar igång. "Under byggtiden kommer det att läggas som ett stuprör där båtarna ska gå under två säsonger."

Roger Altsäter visade på en karta var akvedukten ska gå och mätpunkter för att ha koll på markrörelser eftersom det finns mycket flytande lera i området.

Roger Altsäter visade på en karta var akvedukten ska gå och mätpunkter för att ha koll på markrörelser eftersom det finns mycket flytande lera i området.

Foto: Patrik Selsfors

Söderköping2024-01-29 13:00

Det är fredag förmiddag och på SM entreprenads kontor pågår ett officiellt besök. Landshövdingen Carl Fredrik Graf finns på plats tillsammans med Magnus Hollwin och Roger Altsäter från AB Göta kanalbolag. SM entreprenad står bakom många av de jobb som utförs och utförts på kanalen de senaste åren som led i Göta kanal 2.0 – den stora miljardrenoveringen av den historiska kanalen.

undefined
Lindön vilar sig i form till nästa säsong som startar den 7 maj.

Efter att SM entreprenad och kanalbolaget presenterat sin verksamhet åker hela gänget till Klevbrinken för att se på den gjorda renoveringen av dockan som stått där i 200 år. Här har man höjt slussmurar och kajer eftersom hela dockan sjunkit över tid.

Man passar också på att titta på den plats alldeles intill där akvedukten (se faktarutan) är tänkt att byggas och vägen gå under kanalen i samband med bygget av förbifart Söderköping.

undefined
Kommunalrådet i Söderköping Martin Sjölander (M) deltog i mötet där också landshövdingen Carl Fredrik Graf fanns på plats.

Vi får en pratstund med AB Göta kanalbolags vd Roger Altsäter om akvedukten och vad bygget av denna kommer att innebära för verksamheten på Göta kanal. Även om det ligger några år framåt i tiden och Trafikverket är den myndighet som huvudsakligen äger frågan är kanalbolaget i allra högsta grad på hugget i frågan.

– Vi planerar och förbereder för det här. Det är därför vi har stickor i jorden lite överallt här i området nu för att mäta om det blir några rörelser i marken och ha kontroll den dagen det sätter igång – det är ju över några år man måste mäta så vi är förberedda, berättar Roger Altsäter.

undefined
Roger Altsäter, vd på AB Göta kanalbolag visar var akvedukten kommer att vara placerad. Bortanför träden och det lilla huset ska vägen passera under kanalen.

När bygget väl kommer igång kommer kanalbolagets verksamhet att påverkas ganska ordentligt under en längre tid.

– Vi har gjort en akveduktplan med ett team från Tekniska verken som vi stämt av och fått okejat av våra rederier. För här kommer ju kanalen att försvinna, säger Roger Altsäter och pekar halvvägs bort mot dagens öppningsbara kanalbro.

– Där kommer man under byggtiden att lägga som ett stuprör där båtarna alltså ska gå under två säsonger, eller snarare tre, det blir två sommarsäsonger och tre vintrar det kommer att pågå. Då måste det godkännas av våra rederier ur säkerhetssynpunkt och det har alltså stämts av. 

undefined
Dockan i Klevbrinken har en egen sluss.

Det finns redan två akvedukter under kanalen i Östgötadelen av Göta kanal, i Ljungsbro och utanför Borensberg som man kan dra erfarenheter av även om det var ett tag sedan dessa byggdes.

– Vi har tittat på dom. En av dem läckte efter att man gjort de första jobben och det berodde på att man inte tagit tillräcklig hänsyn till marken runtikring. Vi har också tittat på var gränserna går mellan Trafikverkets ansvar och vårat ansvar. Därför har vi skrivit om de två skötselavtalen och gjort ett tredje samt uppdaterat så vi är förberedda även där, förklarar Roger Altsäter.

undefined
Roger Altsäter visade på en karta var akvedukten ska gå och mätpunkter för att ha koll på markrörelser eftersom det finns mycket flytande lera i området.

Just när det gäller marken i området är det ganska besvärliga förhållanden rent geologiskt med mycket lera som lätt rör på sig.

– Jag kan säga att jag är glad att det inte är jag som ansvarar för akvedukten för jag tror att det är en utmaning men de ansvariga är duktiga. De har bland annat tagit in en seniorkonsult som även har hjälpt oss med kanalen mycket. Han är från Göteborg och i den trakten har de också rätt mycket flytande lera så jag tror att de vet vad de gör, jag känner mig trygg med det, bedömer Roger Altsäter.

Läget när det gäller förbifarten är just nu att byggstart tidigast blir 2025, då börjar man troligen inte med akvedukten utan med förberedande arbeten.

undefined
Det har gjorts stora renoveringsarbeten på dockan vid Klevbrinken eftersom den sjunkit över tid.
Förbifarten i korthet

1991: Vägutredning om trafiken på E22 på uppdrag av Vägverket.

2002: Beslut om västligt tunnelalternativ.

2007: Göta kanalbolaget gör inspel om båtlyft. Detta backar Kanalbolaget från 2010.  

2013: Tunnelbeslutet revideras, i stället beslutas om öppningsbar lågbro.

2015: Ny projektledare gör en akveduktsutredning. Därefter har detta alternativ gällt. I övrigt planeras den nya sträckningen av E22 bli mötesfri med tre-fyra körfält och med hastigheten 100 kilometer i timmen.

2020: rödlistad hasselsnok hittas. Byggstart beräknas till 2024. 

2023: Vägplanen vinner laga kraft och fastställs. 30 oktober bekräftas framskjuten byggstart tidigast 2025. Byggtiden beräknas till tre år.

En akvedukt betyder ursprungligen att vatten leds över någon form av hinder. I dag används det ofta om anläggningar där en väg leds under ett vattendrag. I fallet i Söderköping kommer alltså förbifarten E22 att ledas under Göta kanal, under byggtiden kommer båtarna att passera i ett stort "stuprör" i kanalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!