Det är fredag förmiddag och på SM entreprenads kontor pågår ett officiellt besök. Landshövdingen Carl Fredrik Graf finns på plats tillsammans med Magnus Hollwin och Roger Altsäter från AB Göta kanalbolag. SM entreprenad står bakom många av de jobb som utförs och utförts på kanalen de senaste åren som led i Göta kanal 2.0 – den stora miljardrenoveringen av den historiska kanalen.
Efter att SM entreprenad och kanalbolaget presenterat sin verksamhet åker hela gänget till Klevbrinken för att se på den gjorda renoveringen av dockan som stått där i 200 år. Här har man höjt slussmurar och kajer eftersom hela dockan sjunkit över tid.
Man passar också på att titta på den plats alldeles intill där akvedukten (se faktarutan) är tänkt att byggas och vägen gå under kanalen i samband med bygget av förbifart Söderköping.
Vi får en pratstund med AB Göta kanalbolags vd Roger Altsäter om akvedukten och vad bygget av denna kommer att innebära för verksamheten på Göta kanal. Även om det ligger några år framåt i tiden och Trafikverket är den myndighet som huvudsakligen äger frågan är kanalbolaget i allra högsta grad på hugget i frågan.
– Vi planerar och förbereder för det här. Det är därför vi har stickor i jorden lite överallt här i området nu för att mäta om det blir några rörelser i marken och ha kontroll den dagen det sätter igång – det är ju över några år man måste mäta så vi är förberedda, berättar Roger Altsäter.
När bygget väl kommer igång kommer kanalbolagets verksamhet att påverkas ganska ordentligt under en längre tid.
– Vi har gjort en akveduktplan med ett team från Tekniska verken som vi stämt av och fått okejat av våra rederier. För här kommer ju kanalen att försvinna, säger Roger Altsäter och pekar halvvägs bort mot dagens öppningsbara kanalbro.
– Där kommer man under byggtiden att lägga som ett stuprör där båtarna alltså ska gå under två säsonger, eller snarare tre, det blir två sommarsäsonger och tre vintrar det kommer att pågå. Då måste det godkännas av våra rederier ur säkerhetssynpunkt och det har alltså stämts av.
Det finns redan två akvedukter under kanalen i Östgötadelen av Göta kanal, i Ljungsbro och utanför Borensberg som man kan dra erfarenheter av även om det var ett tag sedan dessa byggdes.
– Vi har tittat på dom. En av dem läckte efter att man gjort de första jobben och det berodde på att man inte tagit tillräcklig hänsyn till marken runtikring. Vi har också tittat på var gränserna går mellan Trafikverkets ansvar och vårat ansvar. Därför har vi skrivit om de två skötselavtalen och gjort ett tredje samt uppdaterat så vi är förberedda även där, förklarar Roger Altsäter.
Just när det gäller marken i området är det ganska besvärliga förhållanden rent geologiskt med mycket lera som lätt rör på sig.
– Jag kan säga att jag är glad att det inte är jag som ansvarar för akvedukten för jag tror att det är en utmaning men de ansvariga är duktiga. De har bland annat tagit in en seniorkonsult som även har hjälpt oss med kanalen mycket. Han är från Göteborg och i den trakten har de också rätt mycket flytande lera så jag tror att de vet vad de gör, jag känner mig trygg med det, bedömer Roger Altsäter.
Läget när det gäller förbifarten är just nu att byggstart tidigast blir 2025, då börjar man troligen inte med akvedukten utan med förberedande arbeten.