Det var den 24 november i fjol som det stod på menyn att det serverades sotad havsabborre till lunch på Söderköpings Brunn. Men en gäst tyckte att de smakade något annat om fisken som låg på tallriken och ringde till miljökontoret, som genast åkte dit för att göra en kontroll. Någon faktura hade restaurangen ännu inte fått och hade heller inga andra papper som kunde bevisa vad det var för fisk.
Restaurangens vd Markus Höglund kände sig misstänkliggjord av tjänstemannens agerande och valde att överklaga när företaget fick en räkning på 1 545 kronor för den extra kontroll som genomförts. Han menade också att det var rätt fisk som serverats och att det var det latinska namnet på förpackningen som fått fel översättning. Enligt länsstyrelsens utredning var det dock en fisk inom familjen kungsfiskar som de fått av leverantören och som också hamnade på tallriken. Länsstyrelsen beslutar att överklagan avslås.
– Det är tråkigt för vi trodde att vi hade handlat rätt men de gör en annan bedömning, säger Markus Höglund.
Restaurangen kommer nu att betala den extra avgiften och lära av misstaget.
– Det är vi som verksamhetsutövare som har ansvaret och nu kommer vi vara noggrannare med att kontrollera det latinska namnet på det vi köper. Att vi med avsikt skulle vilseleda våra kunder, det är inte så vi jobbar.