Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Brunnen måste betala för kontroll

Länsstyrelsen har beslutat att Söderköpings Brunn måste betala för den extra kontroll som miljökontoret gjorde efter ett tips om att fel fisk serverades.

Betalar. Nu kommer Söderköpings Brunn bli noggrannare med att kontrollera att de får rätt varor. "Vi hade aldrig något uppsåt", säger Markus Höglund, vd.

Betalar. Nu kommer Söderköpings Brunn bli noggrannare med att kontrollera att de får rätt varor. "Vi hade aldrig något uppsåt", säger Markus Höglund, vd.

Foto: Louise Åsenheim

Söderköping2017-03-21 11:07

Det var den 24 november i fjol som det stod på menyn att det serverades sotad havsabborre till lunch på Söderköpings Brunn. Men en gäst tyckte att de smakade något annat om fisken som låg på tallriken och ringde till miljökontoret, som genast åkte dit för att göra en kontroll. Någon faktura hade restaurangen ännu inte fått och hade heller inga andra papper som kunde bevisa vad det var för fisk.

Restaurangens vd Markus Höglund kände sig misstänkliggjord av tjänstemannens agerande och valde att överklaga när företaget fick en räkning på 1 545 kronor för den extra kontroll som genomförts. Han menade också att det var rätt fisk som serverats och att det var det latinska namnet på förpackningen som fått fel översättning. Enligt länsstyrelsens utredning var det dock en fisk inom familjen kungsfiskar som de fått av leverantören och som också hamnade på tallriken. Länsstyrelsen beslutar att överklagan avslås.

– Det är tråkigt för vi trodde att vi hade handlat rätt men de gör en annan bedömning, säger Markus Höglund.

Restaurangen kommer nu att betala den extra avgiften och lära av misstaget.

– Det är vi som verksamhetsutövare som har ansvaret och nu kommer vi vara noggrannare med att kontrollera det latinska namnet på det vi köper. Att vi med avsikt skulle vilseleda våra kunder, det är inte så vi jobbar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!