– Ju färre barn det är i en grupp, desto mer utrymme får ju varje barn, det säger sig självt,säger hon. Och då klarar också barnen vardagen bättre, än om man är i en väldigt stor grupp. Det handlar om uppmärksamhet, pedagogisk verksamhet och allt detta.
– Hur många barn man tar in på en förskola beror på så många olika saker. Exempelvis hur stora och bra lokalerna är, hur bra utemiljön är och vilken personaltäthet man har. Att man tar bort exakt siffran 15 är nog bra, enligt Therese Clerbin.
– Här på Musikanten har vi en förskolegrupp med 20 barn och även en fritagrupp med 26 inskrivna, där personalen går omlott vissa tider på dagen, Och vår målsättning är alltid att känna att man uppmärksammar alla barnen så mycket som möjligt, men det är klart att ju större barngrupperna är, desto svårare blir det att klara den målsättningen, säger barnskötaren Britt Lönn.
SakkunnigSå här säger Lena Lindell, sakkunnig för förskoleverksamheten hos Söderköpings kommun:
- Faktiska tal, som 15 barn, kan styra åt både rätt och fel håll, så det är klokare att istället utgå från den position som barnet befinner sig i, säger hon. Men sedan får ju inte det leda till att barngrupperna ökar hur mycket som helst.
Läs mer i fredagstidningen.