Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Börje Ahlstedt till bokhyllan

Ikväll kommer den kontroversielle skådespelaren Börje Ahlstedt till Söderköping och Bondens bokhylla.

Söderköping2011-08-01 03:00

Den uppmärksammade memoaren "Från min loge på Dramaten" skriven tillsammans med Lena Katarina Swanberg är inte bara en öppenhjärtig levnadsskildring av en Sveriges mest kända skådespelare; den är också ett stycke svensk teaterhistoria där de allra största inom svensk scenkonst figurerar. Boken handlar om Ahlstedts liv och har blivit hårt kritiserat av andra skådespelare. Bland annat skriver Ahlstedt om samarbetet med Ingemar Bergman och vidare om hans död och begravning.

Börje Ahlstedt, född 1939, är känd som skådespelare och regissör. Ahlstedt utbildades vid Dramatens elevskola 1962-65 och har sedan dess tillhört Dramatens ensemble. På Dramaten har han gjort över 100 rollgestaltningar.

Sitt stora genombrott fick han tillsammans med Lena Nyman i Vilgot Sjömans filmer Jag är nyfiken - gul (1967) och Jag är nyfiken - blå (1968). För den breda publiken är han kanske mest känd som rövarhövdingen Mattis i Tage Danielssons filmatisering av Astrid Lindgren bok Ronja Rövardotter (1984), samt farbror Carl i Ingmar Bergmans film Fanny och Alexander (1982). År 2003 återkom han i Bergmans sista film Saraband som Henrik, den överambitiöse fadern till Karin.

Under året har han spelat i En familj - August Osage County på Dramaten.

Citat ur boken "Från min loge på Dramaten".

Min egen turbomotor heter revanschlust. Den är mycket stark, så till den grad att den har fått gå på energiskt högvarv under alldeles för långa perioder. Särskilt när jag var ung. Jag skulle vara bäst, jag måste vara bäst, jag var bäst! /.../ Efter närmare femtio år på scenen har jag lugnat ner mig betydligt och min revansch har jag hunnit få i övermått. Kanske är det därför som jag äntligen har lyckats få syn på det övergripande målet för mitt arbete som skådespelare: Att stå till förfogande för berättandet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om