Med de senaste turerna i förbifart E22 blir det alltmer tydligt att det gäller att vara på tårna i processen från kommunens sida – inte minst eftersom det nu är ungefär ett år innan Trafikverket ska presentera sin plan för vilka projekt som ska prioriteras. Men redan i oktober kommer besked från riksdagen hur mycket pengar som ska finnas att tillgå i ramen vad gäller kommande 12-årsplan. Kommunledningen hade därför på måndagen bjudit in riksdagsmannen och ledamoten i trafikutskottet Johan Andersson (S) för att presentera projektets fördelar.
I och med de nya kraven på miljökonsekvensanalys kan projektet komma att förskjutas med något halvår – det beror lite på huruvida det blir några överklaganden.
– Men de signaler vi fått från Trafikverket är att det här är ett högt prioriterat projekt. Att man gjort en analys om koldioxidpåverkan är bara positivt för vår del för om man jämför akveduktförslaget med dagens köer som bara kommer att bli värre får vi en väldigt stor miljöeffekt när projektet är klart, säger Mattias Geving.
Johan Andersson är från Motala och har egna erfarenheter av stora infrastrukturprojekt som förskjuts – Motalabron. Han är tydlig med var han står.
– Jag kommer att göra allt vad jag kan så att inte förbifarten senareläggs. Kommunen har också gjort mycket bra förarbete som till exempel att man köpt upp mark och projekterat på olika sätt. Men politiken är inte helt förutsägbar längre som den varit så vi får kvittot om ungefär ett år, säger Johan Andersson som listar det som talar för:
– Projektet har legat länge i pipelinen och dessutom har vi den nuvarande bedrövliga trafikmiljön genom Söderköping.
Mattias Geving påpekar att även de tidigare planerna på förbifarten visade hög samhällsekonomisk lönsamhet.
– Men med akveduktalternativet blir det ju ännu mycket högre. Vi från kommunen har lagt detaljplaner, ordnat medfinansieringsavtal och gjort utredningar så för vår del ska det bara vara att trycka på knappen när det här antas.
Johan Andersson är inte förvånad över att de senaste turerna rönt uppmärksamhet bland Söderköpingsborna.
– Jag har full förståelse för oron men lovar så mycket att vi tar med det här och bevakar frågan, säger Johan Andersson som tillägger att brons bygge i Motala innebar ökad omsättning.
– Det kommer naturligtvis att bli ett uppsving i Söderköping för restauranger, vandrarhem och dylikt under byggtiden med många arbetare i närheten under lång tid.
Men Johan Andersson menar att kommunen kan göra sitt för att påverka.
– Nu bör kommunen i första hand bearbeta Trafikverket så att förbifartsprojektet kommer med i deras förslag på prioriterade projekt i kommande plan.