"Information till alla? En uppföljande granskning 2015" heter en rapport som Sveriges kommuner och landsting (SKL) nu gett ut. Där kan konstateras att Söderköping inom många av de uppmätta områdena visar förbättringar.
SKL har mätt genom att söka svar på ett större antal frågor från ett medborgar- samt företagarperspektiv på kommunernas webbsidor. I Söderköping har man förbättrat sig i bägge dessa discipliner i jämförelse med 2014. Det var också sommaren 2014 som Söderköpings kommun sjösatte sin nya, moderniserade webbplats.
Resultatet i undersökningen presenteras i antal procent av maxpoängen och Söderköping ökar i den allmänna delen från 2014 års resultat med fyra procentenheter till 80 procent.
– Dessvärre har granskningen inte uppmärksammat att kommunen numera sänder kommunfullmäktiges sammanträden via webb-tv och att man sedan ett halvår tillbaka kan lämna in ett e-förslag via webben. Vi får undersöka vad det kan bero på och årets granskning får nu bli underlag för det fortsatta förbättringsarbetet på kommunens webbplats, säger Veronica Carlsson, webbutvecklare i en kommentar.
I delen med företagarfrågor ökar man med två procentenheter till 71 procent. Här ska noteras att de ämnen man inte fick godkänt på bland annat är förekomsten av elektronisk ansökan vad gäller bygglov och serveringstillstånd. Detta ska enligt uppgift snart vara möjligt.
Det bästa resultatet når Söderköping när det gäller sökfunktionen, här placerar man sig på fjärde plats i landet med en svarsandel på 91 procent. Medel bland landets kommuner är 63 procent.
– Det är roligt att vårt arbete har gett resultat! Att förbättra sökfunktionen är någonting vi jobbat målinriktat med under året. Om sökfunktionen fungerar bra så slipper man många klick i menyer och du slipper även scrolla dig fram till information som kanske finns bifogad längst ned på sidan, säger Veronica Carlsson.