Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Avbrott på bredband

Natten mellan lördag och söndag kommer det att bli ett avbrott för vissa av Telias bredbandskunder i Söderköping. Detta eftersom man moderniserar bredbandet.

Teknikbyte. Vissa av Telias bredbandskunder drabbas av ett avbrott natten mot söndagen.

Teknikbyte. Vissa av Telias bredbandskunder drabbas av ett avbrott natten mot söndagen.

Foto: Marcus Lindblad / SvD / SCANPIX

SÖDERKÖPING2014-11-15 12:47

I helgen kommer TeliaSonera att byta teknikplattform för bredband via telejacket som ett led i modernisering av bredbandet, det gäller alltså inte kunder som är anslutna till fiber eller stadsnät. Detta avbrott kommer att ske natten mellan lördag och söndag mellan midnatt och 08.00 och berör en stor del av Telias kunder i Sverige.

– Det här berör kunder med ADSL och VDSL, alltså bredband via telejacket, berättar Marcus Haglund, pressansvarig på Telia.

Detta leder till att bredbandet inklusive bredbandstelefoni och tv (om man har dessa tjänster) kommer att avbrytas i åtminstone några minuter under denna tid, sedan ska det komma tillbaks automatiskt. I de fall där man har ett äldre bredbandsmodem kan avbrottet bli upp till en halvtimme. Telia rekommenderar då att man startar man om utrustning såsom modem, router, digital-tv-box och börjar med den som sitter närmast jacket.

En del människor har trygghetslarm kopplade via bredbandet, detta är inte en specifik Telia-tjänst men man rekommenderar ändå att de ansvariga för larmen kontrollerar funktionen på dessa på morgonen den 16 november.

– Nu är det ovanligt att trygghetslarm går över bredbandstelefonin, säger Marcus Haglund som berättar att man gått ut med information till kommunerna, sedan har dessa ansvaret att vidarebefordra denna mot hemtjänst och andra aktörer.

Telia uppmanar sina kunder att ringa sin kundtjänst om man får kvarstående problem med bredbandstjänsten. För detta syfte har man extra öppet den 16 november.

– Vi räknar inte med några stora problem men har en högre beredskap om något skulle gå fel, säger Marcus Haglund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om