Efter att sommaren tagit slut och trafiktrycket minskat har arbetet med den sista sträckan av gång- och cykelvägen mellan Norrköping och Söderköping satt igång. Det gäller sträckan Klevbrinken – Söderköping där den nya banan ska kopplas ihop med befintligt cykelvägsnät.
2012-2013 lades gång- och cykelväg mellan Korsbrinken och Tingstad, dessutom uppfördes en planskild korsning vid Korsbrinken. Efter detta fortsätter cykelvägen längs gamla riksvägen för att sedan gå över den befintliga bron över Göta kanal. Man kommer att måla körbanekanter samt en ny mittlinje, på detta sätt flyttas motortrafiken mot östra delen av vägbanan och en cykelkorridor skapas.
Därefter ska gång och cykelvägen fortsätta över en mindre bro över Lillån. Denna ska utformas som en träbro (med total längd på nära sju meter) och luta på befintliga stenlandfästen från tiden när den smalspåriga järnvägen gick här. Sedan fortsätter cykelvägen ner mot korsningen E22 – 210 där den knyter an till befintligt cykelnät.
Entrepenören SM entrepenad valde att vänta till hösten med arbetet på grund av det höga trafiktrycket på E22 sommartid.
– Man bedömer att man inte vill arbeta med det höga trafiktrycket som är under sommaren, berättade projektledaren på Trafikverket Lars Jonsson för Folkbladet.
Trafikverket bedömer att det på sträckan Söderköping–Norrköping kör cirka 13 000 fordon per dygn men på sommaren fördubblas trafiken.
Cykelvägen ska enligt planen stå färdig den 27 november.