Akveduktbeslutet som Trafikverket offentliggjorde på måndagen innebär att kommunen nu kan börja planera för den nya situationen.
– Det här är otroligt positivt för Söderköping, vi slipper köer och kan nu börja planera för stadsmiljön. Dessutom kommer det att innebära att Söderköping blir mer attraktivt som bostadsort men också för turismen, säger Mattias Ravander (S), kommunstyrelsens ordförande.
När det gäller trafikplats Klevbrinken utgår Trafikverket nu från att det ska bli en fullvärdig trafikplats, detta ska till större delen finansieras av kommunen, medfinansiering av Göta kanalbolag är också en möjlighet även om detta inte diskuterats.
– Den totala extrakostnaden för kommunen när det gäller Klevbrinken blir cirka 20 till 25 miljoner kronor. Vi räknar med att bland annat använda exploateringsintäkter för att finansiera detta som vi ser som mycket viktigt för kommunen, säger Mattias Ravander.
Det första kommunen nu kommer att göra är att starta flera förstudier på projekt som kan vara viktiga för Söderköping.
– Vi vill få in besökare till staden med möjlighet att kunna parkera även efter att förbifarten byggs så på kommunstyrelsemötet nästa vecka tar vi ställning till att starta upp en förstudie om en stadsnära rastplats i närheten av Linköpingsvägen 210, berättar Mattias Ravander.
En annan sak man vill projektera är hur man ska ta hand om vattnet som kommer att behöva pumpas bort från akvedukten.
– Vi har ju redan förut vissa problem i tätorten när det gäller dagvatten, dessutom tillkommer alltså vatten från akvedukten. Därför drar vi också igång en förstudie på en dagvattenpark i anslutning till Norra infarten vid väg 210, berättar Mattias Ravander och tillägger att tanken är att denna förutom att rena vattnet ska göras estetiskt tilltalande med åar, bassänger och annat.
Även på det öppna informationsmötet som kommunstyrelsen höll på tisdagen togs dessa frågor upp. Här framgick att de två förut nämnda projekten inte är de enda som nu är på gång, här finns också bullerutredning, omvandlingen av nuvarande genomfart till stadsgata, översvämningskartering av Lill- och Storån samt en trafikutredning om Albogaleden. De här fyra projekten ska dock tas inom fördjupad översiktsplan Söderköping. Samtliga ska äga rum under 2015 och 2016.
Akveduktbeslutet innebär för övrigt att Trafikverket räknar med en fördyring med 150 miljoner kronor för hela projektet, något man nu tar höjd för i budget.
Beslut om förstudier om stadsnära rastplats samt dagvattenpark tas på kommunstyrelsen den 10 november.