I juni 1856 lade hjulångaren Eric Nordevall ut från Vadstena, där man lämnat och hämtat passagerare samt lastat brännvin. Kapten Bergström lämnade efter någon timme rodret till rorgängare Eriksson och gick ner under däck.
Skeppsbrott
Efter ett tag lämnade också Eriksson däck för att gå och sova. Besättningsmannen Eliasson beordrades ta över rodret med orden "du kan gå hur nära ön Jungfrun som helst".
Det var Eliassons första resa och han följde ordern men gick på fel sida om ön och där fanns ett grund. Vädret var lugnt och man försökte att för egen maskin ta sig loss från grundet men satt ohjälpligt fast. Hjälp tillkallades och passagerare och last lossades och fördes till Motala.
Vraket återfanns
Vid dykningar på 80-talet upptäcktes vraket av hjulångaren på Vätterns botten, som ligger på 45 meters djup. Föreningen Forsviks Varv ideell förening grundades 1995 i syfte att bygga Eric Nordevall II.
Hjulångaren är uppkallad efter Erik Nordevall, (1753-1835), var bergsmekaniker och vattenbyggnadsingenjör, han deltog i kanalbyggen vid Trollhättan och Strömsholm.
Han blev överstelöjtnant vid flottans mekaniska kår och ledamot av Vetenskapsakademien.
På fredag åker hjulångaren till Söderköping och stannar till söndag. I slutet av augusti döps fartyget av H.K.H Kronprinsessan Victoria i Stockholm.