Rapporten grundar sig på vårens resultat. I jämförelse med andra kommuner har Norrköpings grundskolor klättrat i rankning. Det sammanvägda resultatet för kommunala samt fristående skolor visar nämligen att Norrköpings kommun gått från plats 194 till 174 av totalt 290 kommuner. Man tittar man enbart tittar på de kommunala skolorna är placeringen mer blygsam – Norrköping hittas först på 222:a plats. Men dock är det en förbättring med två steg sedan förra året, en utveckling som glädjer kommunalråd Olle Johansson (S) som ansvarar för utbildningsfrågorna:
– Vi stiger totalt 20 platser, vilket är en indikator på att vi presterar allt bättre. Vi är tillbaka på banan!, säger han.
Vad man kan se är att elever i årskurs sex presterar allt bättre, medan årskurs nio-eleverna ligger kvar på samma nivå som tidigare, det vill säga att bland annat kunskapskraven ligger under det förväntade resultatet samt tydligt under genomsnittligt meritvärde. Så här summerar Olle Johansson den statistiken:
– Det är extra roligt att årskurs sex på de kommunala skolorna presterar riktigt bra. Det är en tydlig effekt på ett långsiktigt arbete med att stärka upp på låg- och mellanstadiet, säger han och tänker att nästa års högstadieelever, alltså de som går i sexan nu, får fortsätta jobba för att öka resultaten även på högstadiet.
Men vad tror du det beror på att elever i årskurs nio inte förbättrar resultaten?
– Vi tappar en del elever till fristående skolor i sexan och fristående skolor har ett bättre resultat på högstadiet än de kommunala. Det blir vår nästa utmaning, att hålla fast vid att ge bra med resurser till skolorna och att verka för att barn med extra behov för stöd och hjälp, säger Olle Johansson.
Ämnen som eleverna i årskurs sex förbättrat sig i är matematik och svenska. I matematik har kommunen under flera år satsat på matematikutvecklare, samt ett samarbete med Linköpings universitet kring att utveckla matematikundervisningen.
– Efter genomfört matematiklyft i alla skolor har arbetet fortsatt med regelbundna nätverksträffar med kollegialt lärande för matematiklärare. En bidragande faktor är också lärarnas målmedvetna arbete med att utveckla undervisningen, säger utbildningsdirektör Sofie Lindén.
Tidigare år har Norrköpings kommun tillhört de 25 procent med lägst resultat i matematik, nu tillhör man de 50 procent mittersta i samma ämne.