Utbildningsnämnden har 40 miljoner kronor, i en tilläggsbudget, som ska gå till att höja resultaten i skolan. 20 av dem läggs i en buffert inför hösten och eventuella volymökningar.
På tisdagen presenterade politiker och tjänstemän hur resten av pengarna ska användas: till flera olika insatser på framför allt skolor som tar emot många nyanlända elever. Det var ingen slump att pressträffen förlagts till Borgsmoskolan.
– Vi ser att likvärdigheten mellan våra skolor minskar, säger skolkommunalrådet Olle Johansson (S).
Arbetet med att ändra på det ska nu förstärkas.
– En del av paketet handlar om kompetensförsörjning, säger utbildningsdirektör Mats Olsson och talar om att utbilda de egna lärarna i svenska som andraspråk då det i dag är så stor konkurrens om lärare att rekryteringsläget är kärvt.
23 lärare som är behöriga i svenska som andraspråk men ringrostiga får en kom i gång-utbildning, medan 24 lärare som i dag saknar den kompetensen får en utbildning.
– Nästa stora paket är riktat mot undervisning. Borgsmoskolan är en av de skolor som tar emot extra stöd. 9,3 miljoner, totalt sett, går till olika skolor, säger Mats Olsson.
Gustaf Adolfskolan och Matteusskolan får stöd till tvålärarsystem. På Djäknepark får nyanlända ungdomar ett tionde år i grundskolan.
På Eber, med många nyanlända i sina nationella program, får elever med goda ämneskunskaper stöd i matte, fysik och kemi, ämnen som kräver bra språkkunskaper i svenska. På Ebers ekonomiprogram får elever med höga ambitioner möjlighet att börja där, med extra lärarstöd. Vård- och omsorgsprogrammet får en heltidsmentor.
På Klingsborg utvecklas stödet på modersmål i ämnesundervisningen. Idrott utan gränser får 600 000 kronor. Fritidsgården Strömvillan har också fått 600 000 kronor. Och i Klockaretorpet går Kulturskolan in med en satsning med musik, ensemblespel, för yngre barn, på Tamburinens skola.
En miljon kronor går till elevhälsan på språkintroduktion, med utökade kurators- och skolsköterskefunktioner.
Hans Sandberg, rektor på Borgsmoskolan, talar om att öka elevernas studieresultet, skapa välfungerande arbetslag och utveckla elevstödsorganisationen. Han talar om trygghet, trivsel och studiero, något som måste bli bättre på skolan. Friends går in på skolan och en elevcoach ska stötta ungdomarna i att göra "de rätta valen". Borgsmoskolan kommer att ha fasta reservvikarier, föräldraråd, en blogg, och smartphones till mentorerna, med en app som gör enkelt att kommunicera med föräldrarna oavsett språk.
På tisdagen presenterades också två av totalt åtta nyanställda förstelärare med resultatansvar, superlärare, som i team om två-tre personer ska, under något år, finnas på skolor som ansökt om stöd, för att strukturera lektionerna och utveckla lärandet. Borgsmoskolan kan bli en av de skolor som får den hjälpen.
– Det är ett jättespännande uppdrag, säger försteläraren Rickard Kenndal som tillsammans med kollegan Matthias Tybåhl besökte Borgsmo på tisdagen.
Sofie Lindén, forsknings- och utvecklingschef, talar om att bli skarpare i analys och utvärdering och om riktade satsningar.
– Nu skickar vi ut kompetensen istället för att skicka ut pengarna, säger Olle Johansson.