Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Konsum i Skärblacka ska satsa på franchisetagare

Coop Konsum på Centralplan i Skärblacka står utan ordinarie butikschef, men samtidigt i väntan på en nysatsning:- Vi kommer att för första gången satsa på en franchisetagare för vår butik i Skärblacka, berättar områdeschefen Peter Larin.- Och vi håller just nu på att gå igenom de ansökningar som kommit in.

Madeliene Granberg är tillförordnad butikschef för Konsum i Skärblacka, i väntan på en ny franchisetagare.Foto: Janne Forsby

Madeliene Granberg är tillförordnad butikschef för Konsum i Skärblacka, i väntan på en ny franchisetagare.Foto: Janne Forsby

Foto: Forsby Jan

SKÄRBLACKA2011-01-12 03:00

Den tidigare chefen har slutat och nu passar alltså Konsum på att gå över till så kallad franchise i Skärblacka, det vill säga en egen företagare som får använda Konsums varumärke.

- Ja, så nu söker vi en ny chef som ska driva butiken vidare på det här nya sättet, fastslår Peter Larin. Och vi hade sista ansökningsdagen i fredags till den här tjänsten, så nu väntar träffar och intervjuer de närmaste veckorna och sedan får vi se var det slutar.

"Spännande"
Under tiden fungerar Madeliene Granberg som tillfällig chef i Skärblackabutiken och hon säger så här om den kommande nyordningen:

- Vi tycker det känns spännande, med en förändring av butiken till franchise och hoppas att den positiva trend av butiken som vi upplevt på sistone fortsätter.

n Det är en affärsmodell där ett varumärke, koncept eller produkt kan användas av en oberoende näringsidkare mot en avgift till varumärkesägaren.

Nu för tiden står begreppet franchising för en förmån från en varumärkesägare till en person eller ett företag att mot en kostnad få använda det här beprövade affärskonceptet för att sälja produkter och tjänster i det aktuella namnet. Vissa normer måste följas för att skydda varumärkets status.

Kända franchisekoncept är McDonalds, Pressbyrån, ICA, Polarn & Pyret och Indiska Magasinet, liksom Western Unions telegrafsystem från järnvägens barndom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om